ارزیابی تطبیقی کیفیت پشتیبانی محتوایی وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران و ارائۀ پیشنهادهایی برای بهبود آنها
(ندگان)پدیدآور
کیانی, حمیدرضااحمدی, الهاممصطفوی, اسماعیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش ارزیابی تطبیقی وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران از نظر کیفیت محتوایی درونی و بیرونی و پشتیبانی است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی - تطبیقی است. ابزار گردآوری دادهها چکلیست معتبری است که در مرحلۀ پیشآزمون، روایی و پایایی آن از طریق بررسی متون و پژوهشهای مشابه، مشورت با صاحبنظران و مقایسه با وبسایت کتابخانههای 5 دانشگاه خارجی سنجیده شد. جامعۀ پژوهش حاضر شامل وبسایت کتابخانههای دانشگاهی ایران است. از میان آنها 28 دانشگاه غیرپزشکی و 43 دانشگاه علوم پزشکی دارای وبسایت کتابخانه هستند که در این پژوهش بررسی شدهاند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که وبسایت کتابخانههای دانشگاههای غیرپزشکی ایران در کل 74/39 درصد عناصر محتوای درونی، 98/32 درصد عناصر محتوای بیرونی و 27/53 درصد عناصر پشتیبانی و بهطور میانگین 01/40 درصد معیارهای وبسایت کتابخانههای دانشگاهی را رعایت کردهاند؛ در مقابل، وبسایت کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران در کل 04/34 درصد عناصر محتوای درونی، 40/45 درصد عناصر محتوای بیرونی و 52/52 درصد عناصر پشتیبانی و در مجموع 88/39 درصد معیارها را رعایت کردهاند. بهطور کلی بر اساس معیارهای موجود در چکلیست، وبسایت کتابخانههای دانشگاههای فردوسی (61)، شاهد (55) و تهران (54) و در گروه غیرپزشکی و وبسایت کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی شاهد (55)، مشهد (47) و شهید بهشتی (45) به ترتیب رتبههای اول تا سوم را به خود اختصاص دادهاند.
ارزش/ اصالت: ارزش این مقاله نمایش وضعیت وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی ایران وارائۀ راهکارهایی برای افزایش کیفیت محتوایی و پشتیبانی وبسایتها و کارایی آنهاست.
کلید واژگان
پشتیبانی وبسایتدانشگاههای دولتی ایران
محتوای وبسایت
وبسایت کتابخانهها
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، مسئول کتابخانۀ دانشکدۀ علوم دانشگاه شاهدکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران




