چارچوب سواد اطلاعاتی 2016 در وبسایت کتابخانههای دانشگاههای برتر ایران و جهان و رویکرد دانشجویان به مصداقهای آن
(ندگان)پدیدآور
احمدی, سیده مهنازشریف, عاطفهنوکاریزی, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی میزان حضور مصداقهای پشتیبان چارچوب سواد اطلاعاتی در وبسایت کتابخانههای دانشگاههای برتر ایران در مقایسه با وبسایت کتابخانههای دانشگاههای برتر جهان انجام پذیرفت همچنین میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه فردوسی مشهد از مصداقها و میزان ضرورت و کاربرد این مصداقها از دید آنان مورد بررسی قرار گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش ارزیابانه و پیمایشی صورت پذیرفت. شیوه نمونهگیری هدفمندو نمونه شامل 10 وبسایت کتابخانهای دانشگاههای برتر ایران و 10 وب سایت از کتابخانههای دانشگاههای برتر جهان است. در بررسی رویکرد دانشجویان، تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی علم اطلاعات و دانششناسی به روش سرشماری مورد پیمایش قرار گرفت. ابزارهای گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی و پرسشنامه پژوهشگرساخته است.یافتهها: 48 مصداق پشتیبان سواد اطلاعاتی شناسایی و بر پایه چارچوب سواد اطلاعاتی 2016 دستهبندی شد. بر اساس یافتههای به دست آمده، درصد فراوانی حضور مصداقهای پشتیبان سواد اطلاعاتی در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاههای برتر جهان بیشتر از ایران است. وبسایت کتابخانه دانشگاههای واشنگتن و پنسیلوانیا (75 درصد) در رتبه نخست و وبسایت کتابخانه دانشگاه صنعتی اصفهان (23 درصد) در آخرین رتبه قرار گرفتند. یافتهها نشان داد در چارچوبی که آشنایی دانشجویان کم است، میزان استفاده از آن نیز کاهش مییابد و این دو بر ضرورت حضور آن از دید دانشجویان تأثیرگذار است. همچنین مصداقهای چارچوب جستجو به عنوان اکتشاف راهبردی بیشترین میزان آشنایی (میانگین 67/3)، ضرورت (میانگین 15/4) و استفاده (میانگین 79/2) را به خود اختصاص داد.اصالت: پژوهش براساس چارچوب سواد اطلاعاتی 2016 تدوین شده است.
کلید واژگان
چارچوب سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی 2016استانداردهای سواد اطلاعاتی 2002
وبسایت کتابخانههای دانشگاهی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهداستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد




