| dc.contributor.author | گرایی, احسان | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدری, غلامرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کوکبی, مرتضی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T19:03:23Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T19:03:24Z | |
| dc.date.available | 1399-08-01T19:03:23Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-22T19:03:24Z | |
| dc.date.issued | 2018-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-05-02 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-02-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | گرایی, احسان, حیدری, غلامرضا, کوکبی, مرتضی. (1396). آیندهنگاری آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران با رویکرد تحلیل تأثیرات متقابل. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی, 51(4), 39-68. doi: 10.22059/jlib.2017.61315 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1338-1026 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jlib.2017.61315 | |
| dc.identifier.uri | https://jlib.ut.ac.ir/article_61315.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/456667 | |
| dc.description.abstract | هدف: مطالعه حاضر با هدف آیندهنگاری آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران با رویکرد تحلیل تأثیرات متقابل انجام شده است.<br />روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و برای انجام آن از روشهای پیمایش و تحلیل تأثیرات متقابل استفاده شده است. جامعۀ پژوهش شامل اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران علم اطلاعات و دانششناسی ایران است. تجزیهوتحلیل نهایی روی 110 ماتریس بازگشتی انجام شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرمافزار میکمک تحلیل شد.<br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که نیروهای پیشران کلیدی گرایش به بازنگری در ساختار پژوهش و آموزش در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی، استقرار نظام اعتبارسنجی و تضمین کیفیت، وضعیت اشتغال دانشآموختگان آموزش عالی کشور، جایگاه رشته در افکار عمومی و نگرش مردم نسبت به آن، معادلۀ عرضه و تقاضا و نظام گزینش دانشجو در آموزش عالی، فرصتهای شغلی جدید با محوریت اطلاعات و دانش، گسترش رشتههای موازی با رشته، تخصصگرایی در برنامهریزی درسی، گنجاندن عنصر کارآفرینی در آموزش رشته، تأثیرگذاری فنآوری اطلاعات بر محیطهای کاری علم اطلاعات و دانششناسی، تعامل و ارتباط گروههای علم اطلاعات و دانششناسی با صنعت و بهسازی و بالندگی آموزشی اعضای هیئت علمی بیشترین تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را بر آیندۀ آموزش رشته دارند.<br />اصالت: بهنظر میرسد با توجه به مطالعات انجام شده، این پژوهش برای نخستین بار به تحلیل تأثیرات متقابل نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آیندۀ آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران پرداخته است و تکنیک تحلیل تأثیرات متقابل بهعنوان روشی جدید در حوزۀ آموزش رشته در این پژوهش بهکار رفته است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1050 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.publisher | University of Tehran | en_US |
| dc.relation.ispartof | تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Academic librarianship and Information Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jlib.2017.61315 | |
| dc.subject | آموزش علم اطلاعات و دانششناسی | fa_IR |
| dc.subject | آیندهنگاری | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل تأثیرات متقابل | fa_IR |
| dc.subject | ایران | fa_IR |
| dc.title | آیندهنگاری آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران با رویکرد تحلیل تأثیرات متقابل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد بازنشسته دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 51 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 39 | |
| dc.citation.epage | 68 | |