بررسی تاثیر متن مبتنی بر نگاره های مفهومی در یادگیری حسابداری مدیریت
(ندگان)پدیدآور
غفاری, سمیهخوزین, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مساله اصلی این پژوهش یافتن راه حلی برای یادگیری موثر و درازمدت مفاهیم حسابداری مدیریت است و هدف آن مقایسه میزان یادگیری دانشجویان حسابداری آموزش دیده با استفاده از متن مبتنی بر نگارههای مفهومی و دانشجویانی است که از روی کتابهای مبتنی بر متن مطالعه نمودهاند. این پژوهش کاربردی، نیمه تجربی و از نوع مطالعات پیگیری بوده است. طرح این پژوهش شامل دو گروه آزمایش (به تعداد 24 نفر) و کنترل (به تعداد 24 نفر) است. این افراد دانشجویان کارشناسی ارشد رشته حسابداری بودهاند. از هر دو گروه پیش آزمون در خصوص مفاهیم مرتبط با حسابداری مدیریت گرفته شد. در مرحله بعد دانشجویان گروه کنترل اقدام به مطالعه با استفاده از کتاب مبتنی بر متن و دانشجویان گروه آزمایشی از نگارههای مفهومی برای یادگیری استفاده نمودند. در مرحله آخر مجدداً دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند و نتایج با هم مقایسه شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمره دانشجویان حسابداری آموزش دیده با استفاده از کتاب مبتنی بر نگارههای مفهومی از نمرات دانشجویان مطالعه کرده از روی کتابهای مبتنی بر متن بیشتر است. از آنجائیکه نگارههای مفهومی به یادگیری معنیوار مفاهیم پیچیده کمک میکنند به استادان و دانشجویان پیشنهاد میشود از این شیوه یادگیری و آموزش به صورت گستردهتری استفاده نمایند.
کلید واژگان
نگاره های مفهومیحسابداری مدیریت
یادگیری
مفهومنگاری
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتIslamic azad university
سازمان پدید آورنده
گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
شاپا
2228-59382322-1321




