تکامل ابزارهای حسابداری مدیریت; راهکاری برای کاهش سایه شوم تجدید ارائه فرصت طلبانه
(ندگان)پدیدآور
صیادی سومار, علینصری, خدیجهسبزعلی پور, فرشادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در محیط تجارت کنونی استفاده صحیح از رویکردهای نوین حسابداری مدیریت، که شرکتها را در دستیابی بهتر به اهداف و کسب مزیتهای رقابتی یاری کند، الزامی است. همچنین تجدید ارائه صورتهای مالی به صورت صریح و شفاف حکایت از قابل اتکا نبودن صورتهای مالی دورههای گذشته ، پایین بودن کیفیت گزارشگری و عدم تحقق پیش بینیها و اهداف شرکتها  دارد.لذا پژوهش حاضر به دنبال بررسی انگیزههای تجدید ارائه با توجه به مرحله تکامل حسابداری مدیریت است.ازاین رو  پس از پیگیری های مکرر 60 پرسش نامه توسط شرکتها تکمیل شد که به همراه اطلاعات صورتهای مالی سالهای 1393- 1394 شرکتهای پاسخ دهنده، با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که اثر بکارگیری ابزارهای نوین حسابداری مدیریت بر تجدید ارائه صورتهای مالی منفی و برابر 13/0 است. همچنین شرکتهای مرحله اول تکامل به دلیل عدم تحقق اهداف پیش بینی شده، همگی صورتهای مالی خود را تجدید ارائه میکنند، اما شرکتهای مرحله چهارم تکامل در تجدید ارائههای صورتهای مالی خود انگیزههای غیرفرصت طلبانه دارند. لذا می توان گفت بکارگیری ابزارهای حسابداری مبتنی بر خلق ارزش می تواند باعث کاهش  تعداد تجدید ارائه ها و تغییر انگیزه تجدیدارائهها از فرصت طلبانه به غیر فرصت طلبانه شود. همچنین متغیرهای کیفیت حسابرسی و نرخ موثر مالیاتی؛میزان اثرگذاری ابزارهای حسابداری مدیریت برتجدید ارائه را تعدیل می کند.
کلید واژگان
مراحل تکامل ابزارهای حسابداری مدیریتتجدید ارائه
انگیزه های فرصت طلبانه
انگیزه های غیرفرصت طلبانه
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتIslamic azad university
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانکارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ایران.
دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه تربیت مدرس و مربی دانشگاه ایلام، ایران.
شاپا
2228-59382322-1321




