تحلیل محتوای پژوهشهای مدیریت سود
(ندگان)پدیدآور
حسینی, نیره ساداتغلامی جمکرانی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به تحلیل محتوای مقالات انتشار یافتة مدیریت سود میپردازد. جامعه آماری پژوهش، مقالات انتشار یافتة مدیریت سود، در 5 ژورنال برتر حسابداری جهان، بین سالهای 1996 تا 2016 میباشد، که 196 مقاله را شامل میشود. پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا انجام پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهند که بیشترین تعداد مقالات مدیریت سود، با 7.65%، در سالهای 2006، 2008 و 2010 انتشار یافتهاند. از این میان، ژورنالAccounting Review، بیشترین تعداد مقالات را با 24/37% و در سال 2002 با 70/13% به خود اختصاص داده است. رویکرد غالب با 7/59%، در مقالات، روش تعهدی در انجام مدیریت سود است. در میان مراکز علمی مشارکت کننده دانشگاه نیویورک با 34/3%، در میان 162 مرکز علمی، بیشترین نقش را داشته و مدل جونز(1991)، با 60/24% به عنوان پرکاربردترین مدل استفاده شده و مدل اصلاح شدة جونز با 93/21%در رتبة دوم قرار دارد. بیشترین روش پژوهش بکار گرفته شده، با 18/59%، روش همبستگی بوده و در 29/64% مقالات، مدیریت سود، متغیر وابسته است. در 95% پژوهشهای انجام شده، متغیر مدیریت سود با متغیرهای مورد بررسی، دارای رابطه معنادار میباشند، که نشان از محتوای اطلاعاتی و اعتبار اندازهگیری آن حکایت دارد. یافتههای حاصل از پژوهش بیانگر مشارکت قابل توجه مراکز علمی در کشورهای آسیای شرقی(57/9%) و ایالات متحده و بکارگیری رویکرد مدیریت سود واقعی در پژوهشهای مورد بررسی، پس از تصویب قانون SOX، در واکنش به رویدادهای اقتصادی مانند بحرانهای مالی شرق آسیا و آمریکا و تصویب قانون SOX، میباشد.
کلید واژگان
پژوهشهای مدیریت سودمقالات حسابداری
تحلیل محتوا
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتIslamic azad university
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایراناستادیار گروه حسابداری، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
شاپا
2228-59382322-1321




