رابطه فرهنگ سازمانی و کاربرد نوآوری های حسابداری مدیریت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
حاجیها, زهرهخراط زاده, محدثهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فرهنگ سازمانی باورها و انتظاراتی است که موجب ایجاد هنجارها می گردد و بر انتخاب ابزارهایی که در ادارهسازمان ها بکار می روند، تاثیر می گذارد. تمامی ابزارهای مورد استفاده در بخش های مختلف یک سازمان برایکنترل، ارتقاء و ایجاد نوآوری به نوعی تحت تاثیرفرهنگ سازمانی قرار دارند. از عوامل تاثیرگذار بر کاربردحسابداری مدیریت و نوآوری های آن، عوامل فرهنگی است. به خصوص وجود فرهنگ نوآوری. بنابراین در اینتحقیق به بررسی فرهنگ سازمانی بر اساس ابعاد فرهنگی مدل موژن ( 1999 ) و ارتباط آن با بکارگیری نوآوری هایحسابداری مدیریت در شرکت های بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. نوآوری های حسابداری مدیریتمورد نظر این تحقیق عبارتند ازهزینه یابی برمبنای فعالیت، مدیریت برمبنای فعالیت، ارزیابی متوازن، هزینه یابیبرمبنای هدف، هزینه یابی استاندارد، هزینه یابی کیفیت و هزینه یابی کایزن و ابعاد فرهنگ سازمانی عبارتند ازگرایش های حمایتی، نوآوری، قانونگرایی و هدفگرایی. براساس یافته های تحقیق میان فرهنگ سازمانی شرکتهایی که نوآوری های حسابداری مدیریت را بکارگرفته اند و آنهایی که از این نوآوری ها کمتر استفاده کرده اند،تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین ابعاد گرایش حمایتی و هدفگرایی فرهنگ درگروه های بکارگیرنده نوآوریهای حسابداری مدیریت بالاتر است. مدیران برای تصمیم گیری های خود نیازمند اطلاعاتی دقیق و به موقع میباشند. مسئولیت تهیه این اطلاعات به عهده سیستم های حسابداری مدیریت است. با توجه به نتایج بدست آمدهمدیران می توانند با ایجاد تغییرات فرهنگی در سازمان ها موجبات بهبود سیستم های حسابداری مدیریت را فراهمآورند.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانینوآوری
حسابداری مدیریت
شماره نشریه
120تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتIslamic azad university
سازمان پدید آورنده
نداردندارد
شاپا
2228-59382322-1321




