ارائه چشم انداز جدید برای نقش منابع نامشهود در استراتژی های کسب و کار و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
قیلاوی, منیحاجیها, زهرهمرادی, زهراخان محمدی, محمدحامدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سازمانها، تصمیمهای گوناگون استراتژیک را برای بقا و موفقیت خود اتخاذ مینمایند، این امر مستلزم آن است که استراتژیهای استفاده از منابع جهت کسب موفقیت در بازار رقابت و پذیرش مسئولیت تا حد زیادی با هم همراستا باشند . هدف پژوهش حاضر مدل سازی جهت ارزشیابی و کاربرد منابع نا مشهود در راستای دستیابی به مزیت رقابتی و همچنین تاثیر آن بر ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها است. در این راستا صورت های مالی 190 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار برای دوره زمانی 1397-1388 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین برای آزمون فرضیه ها از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد کمترین مربعات جزئی بکار گرفته شده است .نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها حاکی از آن است که بکار گیری میزان حداقل و حداکثر منابع نامشهود به ترتیب منجر به مزیت رقابتی از نوع استراتژی رهبری هزینه و تمایز می شود. به عبارت دیگر منابعی که منجر به مزیت رقابتی می شود موجب عملکرد بهتر و پرداختن به ابعاد مختلف مسئولیت پذیری اجتماعی می شود.
کلید واژگان
تئوری مبتنی بر منابعمنابع نامشهود
مزیت رقابتی
مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری حسابداری، واحد دماوند ،دانشگاه آزاد اسلامی ، دماوند، ایراندانشیارگروه حسابداری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
گروه حسابداری، واحد دماوند ،دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند ، ایران
استادیار گروه حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران




