ارزیابی ادراکات و انتظارات متقاضیان از کیفیت خدمات حسابرسی با استفاده از مدل سروکوال
(ندگان)پدیدآور
تقی نتاج ملکشاه, غلامحسنبلوردی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مطالعه، ارزیابی ادراکات و انتظارات متقاضیان از کیفیت خدمات حسابرسی با استفاده از مدل سروکوال است. حسابرسی نیز مانند دیگر خدمات در سایر حوزهها یک خدمت است که توسط گروهی ارائه و توسط گروهی دیگر از اشخاص مورد استفاده قرار می گیرد. لذا می توان برای سنجش آن از مدل های استاندارد جهانی مانند سروکوال بهره برد. در این تحقیق که در بین متقاضیانی که بار اول درخواست استفاده از خدمات یک موسسه معتبر فعال در حوزه خدمات حسابرسی را داشتند، انجام شد. یک پرسش نامه زوجی برای سنجش انتظارات و ادراکات متقاضیان از خدمات حسابداری تهیه و در بین یک نمونه ۵۵ موردی از شرکتهای متقاضی توزیع شد. نتایج پژوهش نشان داد که از میان ابعاد پنج گانه سروکوال یعنی اطمینان، پاسخگویی، تضمین، همدلی و ملموسات، در همه ابعاد شکاف منفی وجود داشته است و شرکت ارائه دهنده خدمات حسابرسی نتوانسته است کیفیت مورد انتظار متقاضیان را ارائه دهد. همچنین بعد پاسخ گویی بیشترین شکاف را دارد. به عبارت دیگر فاصله بین آنچه متقاضیان از کیفیت خدمات حسابرسی انتظار داشتهاند و آنچه دریافت کردهاند، در این بعد بیشترین مقدار است.
کلید واژگان
کیفیت خدماتکیفیت خدمات حسابرسی
مدل سروکوال
انتظارات
ادراکات
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه جامع امام حسینفارغ التحصیل کارشناسی ارشد پردیس کیش دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)




