• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت
    • دوره 6, شماره 22
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت
    • دوره 6, شماره 22
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    خودشیفتگی مدیران و استراتژی تجاری شرکت‌ها

    (ندگان)پدیدآور
    نمازی, محمددهقانی‌سعدی, علی‌اصغرقوهستانی, سمانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    662.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ویژگی‌های شخصیتی مدیران موجب شده است در جهت پیشبرد اهداف سازمان، مدیران استراتژی­هایی را برگزینند تا به‌زعم خود عملکرد سازمان را بهبود بخشند، اما هنگامی‌که آنان، احساسات شخصی و هنجارهای اخلاقی خود را در تصمیم­های تجاری درگیر می‌سازند، منطقی بودن آنان مورد تردید قرار خواهد گرفت. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر بررسی تجربی تأثیر خودشیفتگی مدیران (به عنوان یکی از سویه­های رفتاری) بر نگرش در انتخاب استراتژی تجاری 54 شرکت‌ (648 سال-شرکت) پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای بازه زمانی 1382-1393 است. از این‌رو، به منظور آزمون فرضیه­های پژوهش از روش‌های آماری شامل تحلیل واریانس یک‌طرفه (ANOVA)، آزمون توکی، آزمون مقایسه زوجی (LSD) و تحلیل رگرسیون داده­های ترکیبی استفاده شد. نتایج آماری آزمون فرضیه­های پژوهش حاکی از آن است که در بین گروه­های دارای استراتژی­ تجاری مختلف (استراتژی تدافعی، تحلیل­گرایانه و تهاجمی)، خودشیفتگی مدیران اختلاف معناداری با یکدیگر دارند که در این راستا، بیشترین تأثیر خودشیفتگی مدیران روی استراتژی تدافعی و کمترین تأثیر  آن روی استرتژی تحلیل‌گرایانه است. افزون‌براین، مشاهده شد که خودشیفتگی مدیران استراتژی تدافعی را در گروه اول، تحلیل‌گرایانه در گروه دوم و تهاجمی را در گروه سوم طبقه‌بندی می‌کند. از‌این‌رو، خودشیفتگی با  هر سه نوع استراتژی رابطه معناداری دارد که این رابطه در مورد استراتژی­های تدافعی وتحلیل­گرایانه منفی و در مورد استراتژی تهاجمی مثبت و معنادار است. در نتیجه، با افزایش خودشیفتگی در بین مدیران، انتظار بر این است که تمایل آنان به انتخاب استراتژی­های تهاجمی و جسورانه افزایش یابد.
    کلید واژگان
    خودشیفتگی مدیران
    استراتژی تدافعی
    استراتژی تحلیل‌گرایانه
    استراتژی تهاجمی
    مالی رفتاری

    شماره نشریه
    22
    تاریخ نشر
    2017-07-23
    1396-05-01
    ناشر
    انجمن حسابداری مدیریت ایران
    Iranian Management Acounting Association
    سازمان پدید آورنده
    استاد حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
    کارشناس‌ارشد حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران (نویسنده مسئول)
    دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

    شاپا
    2322-5785
    URI
    http://jmaak.srbiau.ac.ir/article_10800.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/454738

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب