بررسی تاثیر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و واقعی سود بر نقدشوندگی سهام و ارزش شرکت
(ندگان)پدیدآور
انصاری, عبدالمهدیخورشیدی, علیرضاشیرزاد, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نقدشوندگی سهام و ارزش شرکتها از معیارهایی است که سرمایهگذاران در تصمیمات تشکیل سبد سرمایه گذاری دخالت می دهند و شناخت عوامل تاثیرگذار بر این معیارها از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به مبانی نظری مطرح شده در این پژوهش انتظار میرود مدیریت سود بر این عوامل تاثیرگذار باشد. بنابراین در این تحقیق به بررسی اثر مدیریت سود بر نقدشوندگی و ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته میشود. دراین پژوهش برای اندازهگیری مدیریت سود از مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی براساس مدل تعدیل شده جونز و مدیریت واقعی سود براساس مدل روچودهری و زاروین استفاده میشود. نمونه آماری پژوهش شامل 99 شرکت در طی سالهای 1387 تا 1390 میباشد. نتایج با استفاده از روش رگرسیونهای چند متغیره و روش دادهای پانل بیانگر ارتباط مثبت و معنادار میان مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی با معیار عدم نقدشوندگی آمیهود و ارتباط منفی و معنادار با معیار ارزش شرکت میباشد و در بخش دیگر نتایج بیانگر رابطه معنادار میان مدیریت واقعی سود و متغیرهای وابسته نمیباشد.
کلید واژگان
نقدشوندگی سهامارزش شرکت
مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی
مدیریت واقعی سود
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه حسابداری دانشگاه ولی عصر(عج)کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان (مسئول مکاتبات)
کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان




