بررسی تاثیر استراتژی رهبری هزینه بر افزایش صادرات محصولات پتروشیمی (مطالعه موردی :شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران)
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلی شهمیرزادی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر به بررسی تاثیر استراتژی رهبری هزینه بر افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ایران با استفاده از مدل مایکل پورتر و مثلث بقائ محصول می پردازد و در این راستا ، پس از بررسی تاثیر هر یک از استراتژیهای رهبری هزینه، تمایز و تمرکز را به عنوان متغیرهای مستقل و متغیر افزایش صادرات محصولات پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران را به عنوان متغیر وابسته در نظر می گیرد و سپس با توجه به تاثیر گذاری بیشتر استراتژی رهبری هزینه بر افزایش صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به اولویت بندی و رتبه بندی هر یک از عناصر تاثیر گذار بر استراتژی رهبری هزینه پرداخته شد تا بر اساس آن بتوان به بهترین نحو از منابع محدود سازمان با توجه به میزان تاثیر و اهمیت هر یک از عناصر بهره جست تا بیشترین ارزش افزوده برای سازمان حاصل گردد . نتایج تحقیق حاضر که با تجزیه و تحلیل 30 نمونه تصادفی (مستخرج از جامعه آماری شامل 300 مدیر و سرپرست و 400 کارشناس) از پرسشنامه شامل طیف پنج گزینه ای لیکرت با بهره گیری از نرم افزار SPSS حاصل شد نشان می دهد که اولاً، ضریب پایایی پرسشنامه براساس ضریب آماری آلفای کرون باخ عدد 0.918 و با اعتماد بالا بدست آمد در ثانی تأثیر استراتژی رهبری هزینه نسبت به دو استراتژی تمایز و تمرکز بر افزایش صادرات محصولات پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بیشتر می باشد. لذا توجه خاص محقق را نسبت به بررسی دقیق این استراتژی می طلبید. نهایتاً سعی بر آن شده است تا با تمرکز بر چگونگی اجرای این استراتژی ارزش آفرینی مناسبی جهت توسعه مدیریت کسب و کار فراهم آید.
کلید واژگان
استراتژی رهبری هزینه، صادرات محصولات پتروشیمیمقیاس لیکرت
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association




