رابطهی عدم تقارن اطلاعاتی با سیاستهای تقسیم سود در شرکتها
(ندگان)پدیدآور
نظری, محسنپارسائی, منانصیری, سپیدهساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اطلاعات سودمند مبنای تصمیمگیری اشخاصی است که در بازار سرمایه مشارکت میکنند. تدوینکنندگان استانداردهای حسابداری همواره تلاش میکنند تا گزارشگری مالی نیازهای اطلاعاتی بازار سرمایه را تامین کرده و از عدم تقارن اطلاعاتی بکاهد. در این مقاله رابطهی بین عدم تقارن اطلاعاتی با میزان سود تقسیمی شرکتها بررسی میگردد. انتظار میرود که هر چه عدم تقارن اطلاعاتی میان مدیران و بازارهای مالی بیشتر باشد، شرکتها به میزان بیشتری از سودهای تقسیمی به منظور علامتدهی به بازار استفاده نمایند. در این پژوهش برای اندازه گیری عدم تقارن اطلاعاتی از دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش در 21 روز قبل از تاریخ اعلان سود استفاده میشود. جامعه آماری در این پژوهش، متشکل از اطلاعات 97 مشاهده بین سالهای 1389– 1387 میباشد. نتایج نشان میدهد که بین عدم تقارن اطلاعاتی و سیاست تقسیم سود رابطه مستقیمی وجود داشته و این نتایج با تئوری علامتدهی سیاست تقسیم سود مطابقت دارد. همچنین به منظور اطمینان از صحت نتایج حاصله تاثیر سایر عوامل نظیر اندازه، سود آوری و ریسک بر میزان سود تقسیمی بررسی میشود. در نهایت با در نظر گرفتن سایر عوامل نیز این نتیجه تایید شد که عدم تقارن اطلاعاتی بیشتر در شرکتها موجب افزایش سودهای تقسیمی میشود.
کلید واژگان
عدم تقارن اطلاعاتیمیزان سود تقسیمی
سودآوری
ریسک
اندازه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-07-221391-05-01
ناشر
انجمن حسابداری مدیریت ایرانIranian Management Acounting Association
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول و طرف مکاتبات)دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه تهران




