تأثیر آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رأیدهندگان مبتنی بر ویژگیهای جمعیتشناختی؛ مطالعه موردی: انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
کذباسفروشها, مریمخداداد حسینی, حمیدآقایی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در سالهای اخیر بسیاری از احزاب و نامزدهای انتخاباتی برای رقابت در این عرصه به استفاده از تکنیکهای بازاریابی روی آوردهاند و از اصطلاحاتی چون بازاریابی شخصی[1]، بازاریابی سیاسی[2] و بازاریابی مبارزاتی[3] استفاده میکنند. این آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رأیدهندگان انتخابات مجلس دهمشورای اسلامی انجام بررسی میکند. با توجه به نامحدود بودن تعداد جامعه آماری، با استفاده از فرمول جامعه نامحدود نمونهای مشتمل بر 385 نفر ازرایدهندگان انتخابات مجلس دهمشورای اسلامی شهر تهران به شیوه اتفاقی در 6 منطقه انتخاب و بررسی شدند. مدل مفهومی تحقیق برمبنای متغیرهای محصول سیاسی، تبلیغ سیاسی، مکان سیاسی، قیمت سیاسی و عوامل جمعیتشناختی شامل: جنسیت، شغل، درآمد، تحصیلات و سن طراحی شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هر یک از ابعاد تبلیغ، محصول، قیمت و مکان از آمیخته بازاریابی سیاسی بر نیت رأیدهندگان اثر معناداری دارند.همچنین، عوامل جمعیتشناختی که به عنوان یک متغیر تعدیلگر بررسی شد، نشان داد سن و جنسیت تأثیر معناداری ندارند، در حالی که تحصیلات، شغل و درآمد دارای تأثیر معنادار است.
[1]. Personal Marketing
[2]. Political Marketing
[3]. Campaign Marketing
کلید واژگان
بازاریابی سیاسیآمیخته بازاریابی سیاسی
رأیدهندگان
فرآیند رأی دادن
عوامل جمعیت شناختی
انتخابات مجلس شورای اسلامی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته مدیریت MBA گرایش بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی تهران، ایران، استاد بازرگانی دانشگاه تربیت مدرس ، تهران
استادیار بازاریابی دانشگاه تربیت مدرس تهران
شاپا
2345-61402476-6208




