معرفی سطوح گسیختگی انتقالی ـ دورانی و کاربرد آنها در مسائل ظرفیت باربری
(ندگان)پدیدآور
عسگری, فرج الهگنجیان, نویدفرزانه, اورنگ
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در اغلب روشهای تحلیل حدی پایداری، انتخاب مکانیسم  گسیختگی اولین و مهمترین مرحله محسوب میشود. مکانیسمهای گسیختگی که تاکنون مورد استفاده قرار گرفتهاند، در یکی از دو گروه مکانیسمهای دارای حرکت دورانی یا حرکت انتقالی جای گرفتهاند و در حالات ترکیبی قادر به ارائهی پاسخ مناسب نبودهاند. علاوه بر این، مکانیسمهای دورانی پیشنهادی فقط از یک بلوک صلب تشکیل شده و استفاده از سیستمهای چندبلوکی در یک مکانیسم گسیختگی دورانی میسّر نبوده است. برای رفع این محدودیتها، در نوشتار حاضر فرمولبندی سطوحِ گسیختگیِ دارای حرکتهای انتقالی و دورانی استخراج شده و برای اولین بار، مکانیسم گسیختگی حاصل از ترکیب بلوکهای صلب با حرکتهای انتقالی و دورانی بر پایهی روش تحلیل حدی مرز بالا معرفی شده است. برای تعیین مکانیسم گسیختگیِ بحرانی، الگوریتمی مبتنی بر روش الگوریتم ژنتیک توسعهیافته و در نرمافزار تدوینشده مورد استفاده قرار گرفته است. بهمنظور بررسی صحت و دقت الگوریتم حاضر، نتایج تحلیل ظرفیت باربری پیهای نواری تحت اثر بار مایل خارج از محور با نتایجِ دیگر روشهای موجود مقایسه شده است. نتایج حاصله بیانگر دقت مناسب روش پیشنهادی در عین سادگی است. مسئلهی تعیین ظرفیت باربری پیهای تحت اثر بار خارج از محور واقع بر لایههای خاک متکی بر سنگ بستر، بهعنوان نمونهیی از قابلیتهای خاصِ مکانیسم پیشنهادی، مورد بررسی قرار گرفته است.
کلید واژگان
مکانیسم گسیختگیِ انتقالی ـ دورانیظرفیت باربری
تحلیل حدی مرز بالا
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شریفSharif University of Technology
سازمان پدید آورنده
استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزلهدانشکدهی فنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
دانشکدهی مهندسی عمران، دانشگاه تهران
شاپا
2676-47682676-4776



