پارامترهای تأثیرگذار در رفتار لرزه یی پل های مورب با استفاده از مدل دینامیکی ساده شده
(ندگان)پدیدآور
اسدپور, مهدیکلانتری, افشین
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
درک رفتار پلهای مورب و پارامترهای مؤثر در مبنای آسیبپذیری آنها در حین تحریکهای لرزهیی، اهمیت بسیار دارد. شناسایی پارامترهای تأثیرگذار در آسیبپذیری لرزهیی باعث خواهد شد تا طراح پل مورب بتواند در حین طراحی از جنبههای مختلف، شناخت صحیحی از انتخاب هندسه و توزیع عوامل ایجاد سختی در پل مورب داشته باشد. در پلهای مورب با توجه به شرایط هندسی، برخی از مودهای ارتعاشی درگیر (Cupled) بوده و در شرایطی، دوران قابل توجه عرشه حول محور قائم در حین وقوع زمین لرزه مشاهده  شده است. برای بررسی و به دست آوردن پارامترهای تأثیرگذار در غلبهی مودهای دورانی در پلهای مورب، در پژوهش حاضر از یک مدل سهبعدی سه درجه آزادی، که پیش از این ارائه و صحتسنجی شده، استفاده شده است. نتایج
محاسبات عددی نشان میدهد پارامترهای تأثیرگذار در غالب شدن مود دورانی عبارتاند از: نسبت سختی عرضی به سختی طولی ستونها، نسبت طول به عرض عرشه، نسبت جرم کل پل به جرم روسازه، نسبت سختی پیچشی هر ستون به حاصلضرب مقدار سختی طولی آن ستون در مجذور عرض عرشهی پل، نسبت برونمحوری ستونها از مرکز جرم به عرض عرشه، و زاویهی تورب. در ادامهی بررسیها، یک مدل اجزاء محدود از پل بلوار فوتهیل ایجاد شده و مهمترین پارامتر تأثیرگذار در رفتار لرزهیی پلهای مورد نظر، که زاویهی تورب است، بررسی شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهند با افزایش زاویهی تورب، دوران عرشه حول محور قائم بر مرکز جرم عرشه افزایش مییابد.
کلید واژگان
پل مورب بزرگراهیمدل سادهی پل مورب
آنالیز دینامیکی
مودهای دورانی
بسامدهای طبیعی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شریفSharif University of Technology
سازمان پدید آورنده
گروه عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانپژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران، ایران
شاپا
2676-47682676-4776



