ملاحظه ای تاریخی درباره مناسبات جامعهشناختی نهادهای دین و هنرها (با تکیه بر مورد ایران)
(ندگان)پدیدآور
جمشیدیها, غلامرضاطلوعی, وحیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله کوشش شده است تا ساحتهای دین و هنر به مثابه حوزه گردش ایده نمایانده شده و با بیان رابطة هر یک با فضای اجتماعی و نسبت هر یک با قدرت، در ابتدا بر اساس مبانی نظری پی یر بوردیو امکان تحولات ساختاری در هر یک از این میدان ها طی تکوینی تاریخی  نشان داده شود. با نگاهی تاریخی، سعی در نشان دادن این نکته بوده است که در سپهر سنتی، درآمیختگی دین و هنر به قسمی بوده است که جداسازی این دو از یکدیگر ناممکن می نماید و اصولا هنر دینی و دین آمیخته با هنر بوده است و مناسبات میدان های دین و هنر بر اساس همین درآمیختگی قابل فهم است. از سوی دیگر، برآمدن هنر مدرن براساس ایجاد تفکیک حوزه های متفاوت اجتماعی منتج از مدرنیته، منجر به استقلال هرچه بیشتر این میدان ها از هم شد. این امر که با گسترش دنیوی شدن صورت گرفت، هرچند صبغه دینی هنر را کاست، ولی به جای آن هنر را گاه در مقام والای رهایی بخشی قرار داد. با این همه، لازم است که نسبت این امر با فرایند دنیوی شدن سنجیده شود. امری که امروز نیز در باز- افسون زدایی جهان مدرن در قالب نشاندن هنر به جای دین  در کار است.
کلید واژگان
افسون زدایی و باز افسون زداییدین
دنیوی شدن
ساختارگرایی تکوینی
سنت
مدرنیته
هنر
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-09-231388-07-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعیTehran University, Faculty of Social Science
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه جامعه¬شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانعضو گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی تهران و دانشجوی دکتری جامعه¬شناسی نظری فرهنگی دانشگاه تهران




