• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی هنر و ادبیات
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی هنر و ادبیات
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نیاز و سبک مصرف موسیقی (مطالعه موردی دانش‌آموزان شهر تهران)

    (ندگان)پدیدآور
    هاشمی, سید ضیاءغلامزاده نطنزی, امیرحسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    447.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    موسیقی پدیده‌ای اجتماعی است که با بیشتر عرصه‌های زندگی بشر امروز پیوند خورده است. در سال‌های اخیر موسیقی‌هایی در سطح جامعه ما رواج یافته است که خواستگاه بومی ندارند. در واقع این دست از موسیقی‌ها سبک‌های جدیدی هستند که بخشی از ارزش‌های ‌فرهنگی جامعه را به چالش کشیده‌اند. در این میان جوانان به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی این نوع موسیقی‌ها شناخته می‌شوند. از آنجا که در شهر تهران به عنوان پایتخت ایران، بخش زیادی از جمعیت را جوانانی تشکیل می‌دهند که مصرف موسیقی آن‌ها در حد بالایی است و نیز در سال‌های اخیر اقبال گسترده‌ای به سبک‌های جدید موسیقی از جمله موسیقی زیرزمینی پیدا کرده‌اند، در این تحقیق بر آن شدیم تا به تحلیل و تبیین این موضوع بپردازیم. سؤال اصلی تحقیق عبارت بوده است از این که به چه دلیل این موسیقی‌ها در سطح جامعه رواج یافته‌اند؟ و آیا وجود نیازهایی در سطح جامعه است که منجر به مصرف گسترده این‌گونه موسیقی‌ها شده است؟ در این بررسی از رویکرد استفاده و خشنودی بهره برده‌ایم و با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای، تعداد 264 نفر از دانش‌آموزان پایه سوم متوسطه را در دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه مناطق 3، 8 و 18 شهر تهران، به عنوان نمونه تحقیق مورد مطالعه قرار دادیم. داده‌های مورد نیاز به کمک پرسش‌نامه گردآوری شدند. نتایج تحقیق نشان داد که: نیاز شناختی، نیاز گریز از تنش، نیاز انسجام‌بخش شخصی و نیاز عاطفی به ترتیب بیشترین اثرگذاری را بر نوع مصرف موسیقی داشته و تأثیر نیاز انسجام‌بخش اجتماعی در آزمون فرضیات مورد تأیید قرار نگرفت.
    کلید واژگان
    جوانان
    رویکرد استفاده و خشنودی
    مصرف
    موسیقی
    نیاز

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2012-05-21
    1391-03-01
    ناشر
    دانشکده علوم اجتماعی
    Tehran University, Faculty of Social Science
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران
    کارشناس ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

    شاپا
    2538-5046
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jsal.2012.29537
    https://jsal.ut.ac.ir/article_29537.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/451114

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب