بازتاب دگرگونیِ گفتمانی طبقه ی متوسط ایران در فیلم های اصغر فرهادی
(ندگان)پدیدآور
شیخ مهدی, علیمقدس, ارسلاننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی و براساس نظریات نورمن فرکلاف به تحلیل جایگاه طبقاتی شخصیتهای فیلمهای چهارشنبه سوری (1384)، دربارهی الی (1387) و جدایی نادر از سیمین (1389) میپردازد. بازنمایی جایگاه طبقاتی شخصیتها بر مبنای الگوی کلان اقتصاد سیاسی و بر اساس نظریات اریک اولین رایت در زمان تولید و مصرف این فیلمها صورت گرفته است. مناسبات قدرت در ساختار اجتماع و اقدامات مربوط به توسعهی کشور ایران به شکاف طبقاتی منجر شد و نتیجهی آن، نابرابری بهرهمندی از امکانات رفاهی دربازهی زمانی تولید و نمایش فیلمهای مورد بررسی است که بازنمایی آن را در فیلمهای یادشده شاهدیم. پس از بیان تمایز میان طبقهی متوسط و حاشیهنشینان بر مبنای مالکیت بر ابزار تولید، تخصص و مدیریت، با روش تحلیل گفتمان انتقادی با تکیه بر روابط نابرابر قدرت از طریق امور ایدئولوژیک، چنین نتیجهای حاصل شدهاست که نحوهی بازنمایی شخصیتهای فیلمهای مذکور، بازتولیدی از گفتمان ایدئولوژیک غالب است و در تقابل با حاشیهنشینان جامعه قرار داشته و آنان را به مثابه تهدید برای خویش میداند.
کلید واژگان
تحلیل گفتمان انتقادینورمن فرکلاف
اصغر فرهادی
طبقه متوسط ایران
چهارشنبه سوری
درباره الی
جدایی نادر از سیمین
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعیTehran University, Faculty of Social Science
سازمان پدید آورنده
هیات علمی دانشگاه تربیت مدرسدانش آموخته کارشناسی ارشد رشته سینما، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران




