| dc.contributor.author | سلطانی, سیدعلی اصغر | fa_IR | 
| dc.contributor.author | ظهرابی, فاطمه | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-08-01T01:39:39Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-10-22T01:39:40Z |  | 
| dc.date.available | 1399-08-01T01:39:39Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-10-22T01:39:40Z |  | 
| dc.date.issued | 2017-02-19 | en_US | 
| dc.date.issued | 1395-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-07-20 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-04-30 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | سلطانی, سیدعلی اصغر, ظهرابی, فاطمه. (1395). سعادتآباد کجاست؟ نشانهشناسی گفتمانی فیلم «سعادتآباد» ساخته مازیار میری. جامعه شناسی هنر و ادبیات, 8(2), 53-79. doi: 10.22059/jsal.2017.62254 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2538-5046 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jsal.2017.62254 |  | 
| dc.identifier.uri | https://jsal.ut.ac.ir/article_62254.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/451030 |  | 
| dc.description.abstract | دهة هشتاد برای سینمای ایران دهة چشمگیری بود، زیرا در آن فیلمهایی اکران شد که گفتمانهای موجود در جامعه را روایت میکردند. <sub> </sub>«سعادتآباد»[1] از فیلمهای سینمای ایران در اواخر دهة هشتاد است که برای آن نقدهای ژورنالیستی نوشته شده است، اما مطالعات نشانهشناختی و زبانشناختی موردی بر روی این فیلم انجام نشده است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسشهاست که چه نظامهای معناییای در این فیلم بازنمایی شدهاند و نسبت این نظامها با گفتمانهای حاکم بر ایرانِ دهة هشتاد چیست. هدف آن است که از طریق پاسخ به این پرسشها بتوان هرچهبهتر به لحاظ نشانهشناختی و زبانشناختی گفتمانهای موجود در فیلم را که برآیندی از جامعه است، نمایان ساخت. در این مقاله از نظریة گفتمان لاکلا و موف و روش سهمرحلهای نشانهشناسی گفتمانی (سلطانی، 1393) استفاده شد تا گفتمانهای کلان اجتماعی و خردهگفتمانهای موجود در فیلم مشخص شود. با استفاده از این روش روشن شد که از میان گفتمانهای کلان سنت و مدرنیته که در جامعة کنونی ایران مشهود است این فیلم گفتمان مدرن را پوشش داده است. گفتمان پررنگ دیگر فیلم، روابط انسانی و میزان دوستی میان دو گروه موجود در فیلم یعنی دو گروه شخصیتی مرد و زن است. گفتمان بعدی نوع روابط مرد و زن و زن و شوهر است و حتی در بخشی از فیلم گفتمان والدین و فرزند را هم در برمیگیرد که هریک به تفصیل در متن آمده است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 1020 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشکده علوم اجتماعی | fa_IR | 
| dc.publisher | Tehran University, Faculty of Social Science | en_US | 
| dc.relation.ispartof | جامعه شناسی هنر و ادبیات | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Sociology of Art and Literature | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jsal.2017.62254 |  | 
| dc.subject | نظریة گفتمان | fa_IR | 
| dc.subject | سعادتآباد | fa_IR | 
| dc.subject | مازیار میری | fa_IR | 
| dc.subject | لاکلا و موف | fa_IR | 
| dc.subject | نشانهشناسی گفتمانی | fa_IR | 
| dc.title | سعادتآباد کجاست؟ نشانهشناسی گفتمانی فیلم «سعادتآباد» ساخته مازیار میری | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 8 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 53 |  | 
| dc.citation.epage | 79 |  |