نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلطانی, سیدعلی اصغرfa_IR
dc.contributor.authorظهرابی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-01T01:39:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-22T01:39:40Z
dc.date.available1399-08-01T01:39:39Zfa_IR
dc.date.available2020-10-22T01:39:40Z
dc.date.issued2017-02-19en_US
dc.date.issued1395-12-01fa_IR
dc.date.submitted2016-07-20en_US
dc.date.submitted1395-04-30fa_IR
dc.identifier.citationسلطانی, سیدعلی اصغر, ظهرابی, فاطمه. (1395). سعادت‌آباد کجاست؟ نشانه‌شناسی گفتمانی فیلم «سعادت‌آباد» ساخته مازیار میری. جامعه شناسی هنر و ادبیات, 8(2), 53-79. doi: 10.22059/jsal.2017.62254fa_IR
dc.identifier.issn2538-5046
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jsal.2017.62254
dc.identifier.urihttps://jsal.ut.ac.ir/article_62254.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/451030
dc.description.abstractدهة هشتاد برای سینمای ایران دهة چشمگیری بود، زیرا در آن فیلم­هایی اکران شد که­ گفتمان­های موجود در جامعه را روایت می­کردند. <sub> </sub>«سعادت‌آباد»[1] از فیلم‌های سینمای ایران در اواخر دهة هشتاد است که برای آن نقدهای ژورنالیستی نوشته‌ شده است، اما مطالعات نشانه‌شناختی و زبان‌شناختی موردی بر روی این فیلم انجام نشده است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش‌هاست که چه نظام‌های معنایی­ای در این فیلم بازنمایی شده‌اند و نسبت این نظام‌ها با گفتمان‌های حاکم بر ایرانِ دهة هشتاد چیست. هدف آن است که از طریق پاسخ به این پرسش‌ها بتوان هرچه‌بهتر به لحاظ نشانه‌شناختی و زبان­شناختی گفتمان­های موجود در فیلم را که برآیندی از جامعه است، نمایان ساخت. در این مقاله از نظریة گفتمان لاکلا و موف و روش سه‌مرحله‌ای نشانه‌شناسی گفتمانی (سلطانی، 1393) استفاده شد تا گفتمان‌های کلان اجتماعی و خرده‌گفتمان‌های موجود در فیلم مشخص شود. با استفاده از این روش روشن شد که از میان گفتمان‌های کلان سنت و مدرنیته که در جامعة کنونی ایران مشهود است این فیلم گفتمان مدرن را پوشش داده است. گفتمان پررنگ دیگر فیلم، روابط انسانی و میزان دوستی میان دو گروه موجود در فیلم یعنی دو گروه شخصیتی مرد و زن است. گفتمان بعدی نوع روابط مرد و زن و زن و شوهر است و حتی در بخشی از فیلم گفتمان والدین و فرزند را هم در برمی‌گیرد که هریک به‌ تفصیل در متن آمده است.fa_IR
dc.format.extent1020
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده علوم اجتماعیfa_IR
dc.publisherTehran University, Faculty of Social Scienceen_US
dc.relation.ispartofجامعه شناسی هنر و ادبیاتfa_IR
dc.relation.ispartofSociology of Art and Literatureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jsal.2017.62254
dc.subjectنظریة گفتمانfa_IR
dc.subjectسعادت‌آبادfa_IR
dc.subjectمازیار میریfa_IR
dc.subjectلاکلا و موفfa_IR
dc.subjectنشانه‌شناسی گفتمانیfa_IR
dc.titleسعادت‌آباد کجاست؟ نشانه‌شناسی گفتمانی فیلم «سعادت‌آباد» ساخته مازیار میریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیارfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue2
dc.citation.spage53
dc.citation.epage79


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد