دوره 17, شماره 3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
واکاوی آموزۀ سمساره و کرمه در هند و گسترش آن در ودهها
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2020-09-22)کهنترین بازماندههای نوشتاری در هند مربوط به آریاییهای ودهای است. نخستین بار در این آثار آموزۀ سمساره مطرح میشود. آریاییها در رویارویی با بومیان، در طول زمان، برخی درونمایههای دینی آنان را گرفتند و با باورهای خود ...
-
مبانی فلسفی مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی اسلامی با تأکید بر مکتب صدرایی
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2020-09-22)در زمینۀ مطالعات میانرشتهای، مسائل متعددی جای طرح دارند؛ از جمله چیستی، اهمیت و ضرورت، روششناسی و روش اجرایی آن. اما در کنار این مباحث، مسئلۀ اصلیتری هست که تاکنون به آن پرداخته نشده و آن، مبانی بینشی و فلسفی حاکم بر ...
-
ارزیابی استدلالهای کلامیِ مبتنی بر صفت حکمت الهی، با تأکید بر آرای فیاض لاهیجی
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2020-09-22)استفاده از صفت حکمت الهی در استدلالهای متکلمان بهصورت مستقل یا بهعنوان مبنایی برای اصلی دیگر، رواج بسیاری داشته است. نویسندگان، استدلالهای لاهیجی را که بر این صفت مبتنی هستند، با روش تحلیل منطقی نقد و بررسی میکنند. ...
-
مبانی نظام طبقاتی هندو و جنبشهای عرفانی منتقد آن (ناینمارها)
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2020-09-22)جامعۀ هند از دیرباز تحت سلطة نظام طبقاتی سختگیرانهای قرار داشت که در متون دینی و آموزههای دورة «وِدَهای» ریشه دارد. اهمیت و تأثیر این سلسلهمراتب اجتماعی تا حدی بود که تقریباً همة جریانها و فِرَق دینی و فکری هندو در ...
-
الهیات سلبی بهمثابۀ مکمل خداشناسی فطری و قلبی در مدرسۀ کلامی خراسان
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2020-09-22)الهیات سلبی در مقابل الهیات ایجابی مسیر متفاوتی را در خداشناسی عرضه میکند و منکر معرفت اثباتی از خداست. اما در مدرسۀ کلامی خراسان، الهیات سلبی نقش مکمل معرفتی ایجابی را ایفا میکند که از آن با عنوان معرفت فطری یا قلبی یاد ...



