دوره 11, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
مقایسۀ دو دیدگاه غزالی در مبحث جاودانگی (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2014-06-22)از جملۀ اندیشههای بدیع غزالی، نظریة «بدن جدید» در مبحث جاودانگی است که در کتاب تهافت الفلاسفه و در نقد نظر حکمای مشاء در مبحث معاد طرح شده است .براساس این دیدگاه اساس و حقیقت انسان نفس اوست و با مرگ و فنای بدن، نفس باقی ...
 
- 
فلسفۀ جهاد در «داستان طالوت و جالوت» از دیدگاه قرآن کریم (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2014-06-22)قصۀ طالوت و جالوت در قرآن کریم، همچون دیگر قصههای ذکرشده در قرآن، حاوی عمیقترین مسائل فلسفی، اجتماعی، جامعهشناسی،اقتصادی، سیاسی، روانشناسی و حقوقی با بیانی شیوا و هنری است. با این مقاله در صدد تحلیل و بررسی «فلسفۀ ...
 
- 
ارسطوستیزی در یهودیت تحت تأثیر غزالی (با تأکید بر دیدگاه یهودا هلوی) (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2014-06-22)در بین جریانهای فکری یهودی که در قرون وسطا وجود دارد، جریانی مخالفت با فلسفه را وجهۀ همت خویش قرار داده است. برخی از یهودیان از موضع الهیاتی به نقد آرا و افکار فیلسوفان بهویژه ارسطو میپرداختند و جمعی از طریق جدل و با ...
 
- 
عقلانیت باور دینی از دیدگاه ولترستورف با محوریت نقد اعتدالی دلیلگرایی (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2014-06-22)عقلانیت باور دینی یکی از مهمترین مباحث فلسفۀ دین است که پنج رویکرد معرفتشناسانۀ متفاوت را در بر میگیرد. تا همین اواخر، دلیلگرایی رویکرد غالب در حوزۀ عقلانیت باورهای دینی بود و نماد عقلگرایی حداکثری بهشمار میرفت. اما ...
 
- 
تأثیرپذیری فلوطین از ارسطو در مسئلۀ صدور (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2014-06-22)نظریۀ صدور فلوطین (نظریۀ فعالیت دوگانه)، حاصل تلاش او برای پاسخ دادن به انتقادهای ارسطو بر افلاطون، در مسئلۀ بهرهمندی اشیا از مثل است. فلوطین نه تنها در اصل ایجاد مسئله برای او، بلکه در زبان و اصطلاحاتی که برای بیان آرای ...
 
- 
نقد و بررسی دیدگاه عدمیانگارانۀ شرور (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2014-06-22)معضل شرور بهعنوان امری بر ضدّ وجود خدا یا برخی صفات او مثل قدرت یا خیرخواهی مطلق الهی، مطرح شده است. فیلسوفان و متکلمان بسیاری به راههای مختلف در صدد پاسخ به این معضل بر آمدهاند. در این میان راهحلی که بسیاری از فیلسوفان ...
 



