دوره 10, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • تجرد نفس از نگاه عقل و دین در حکمت صدرایی 

    شُکر, عبدالعلی (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2013-08-23)
    عقل و وحی، بر پایه نگرش توحیدی، دو امر سازگار تلقی شده‌اند؛ زیرا هر دو از منبع واحد نشأت یافته‌اند که جامع تمام صفات کمال است. فلاسفه مسلمان با این باور عمیق در انطباق دست‌آوردهای عقلی با محتوای ناب شریعت حقیقی کوشش پایدار ...

  • تحلیل معرفت‌شناختی نظریه وحدت متعالی ادیان 

    قربانی, اکبر؛ بینای مطلق, سعید (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2013-08-23)
    یکی از مسائل مهم در دین‌پژوهی تطبیقی و نیز در فلسفه‌ دین و الهیات جدید، مسئله نسبت میان ادیان است. از سویی تعدد و تنوع ادیان و از سوی دیگر جهانی‌شدنِ ناشی از دنیای متجدد، با افزایش توجه و نگاه پیروان ادیان به یکدیگر، ...

  • تحلیلی بر براهین تجربی علامه طباطبایی و الهیدانان قرن بیستم پیرامون اثبات خدا 

    تورانی, اعلی؛ سلطان‌احمدی, منیر (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2013-08-23)
    استدلال‌های تجربی، با مزایایی چون سادگی و قابل فهم بودن برای عموم، از جمله براهینی هستند که در کنار براهین عقلی و شهودی برای اثبات وجود خدا به کار گرفته شده‌اند. تحقیق حاضر به بررسی این نوع براهین نزد علامه طباطبایی و تفکر ...

  • حقیقت ایمان از دیدگاه عین‌القضات 

    شجاری, مرتضی (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2013-08-23)
    عین­القضات همدانی ایمان را امری مشکک و دارای مراتب شدت و ضعف می­داند. از نظر وی، ایمان تصدیقِ دل است؛ تصدیقی که همراه با «عمل به دستورات شریعت» و «مهرورزی بر خلایق» باشد. نشانۀ پایین­ترین مرتبۀ ایمان اعمالی است که مطابق ...