دوره 14, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • چکیده های انگلیسی 

    پدیدآور نامشخص (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-06-22)

  • بررسی تطبیقی تناسخ در اندیشۀ پال توئیچل و راجنیش اشو 

    کیانی, محمدحسین (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-06-22)
    آرای پال توئیچل و راجنیش اشو در باب تناسخ را می‌توان از جنبه‌هایی مقایسه کرد. در این تطبیق دو وجه اشتراک و دو وجه اختلاف به‌دست می‌آید. وجوه اشتراک از این قرارند: نخست) هر دو قائل به معنای واحدی از تناسخ‌ هستند و به ...

  • بررسی مسئلۀ نیست‌انگاری شر در رهیافت فلسفی با تکیه بر دیدگاه ملاصدرا 

    کریم زاده قراملکی, قربانعلی (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-06-22)
    مسئلۀ شر یکی از مسائل بنیادی در نظام‌های الهیات به‌ویژه در فلسفۀ اسلامی به‌شمار می‌آید. معضل شر گاهی قرینه‌ای بر رد خدا و گاهی به‌عنوان امری ناسازگار با برخی از اوصاف خدا مانند؛ عدل، خیرخواهی و قدرت مطلق مطرح شده است. ...

  • تعریف دین در کلام و فلسفۀ دین و تعریف اقلی و اکثری 

    سلیمانی, عبدالرحیم (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-06-22)
    دین چیست؟ به این پرسش از دو منظر درون‌دینی و برون‌دینی می‌توان پاسخ داد. نگاه اول دین حق را مطابق معیار درون‌دینی تعریف می‌کند و تعریف او جامع افراد نیست. اما تعریف دین در نگاه دوم باید جامع و مانع باشد. از آنجا که یافتن ...

  • عمومیت تسبیح حقیقی آفریدگان در هندسۀ معرفتی اندیشۀ دینی 

    محمدی شیخی, قباد؛ فریدونپور, طیبه (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-06-22)
    مسئلۀ تسبیح خدای تعالی از سوی عموم آفریدگان، از آموزه‌های بدیع قرآن کریم است. جمادات در بادی امر، فاقد شعور و ناتوان از تسبیح آفریدگار به‌نظر می‌رسند، خداوند برای تغییر این نگرش، بارها در کتاب هدایت خود (قرآن کریم)، انسان ...

  • امکان طرح آزاداندیشی در پژوهش به‌مثابۀ یک مسئلۀ اخلاقی بر مبنای منابع اسلامی 

    جباران, محمد رضا (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-06-22)
    آزاداندیشی نخستین بار توسط اثبات‌گرایان در روش‌شناسی تحقیقات مطرح شد. ایشان معتقد بودند محقق در علوم انسانی هم باید مثل علوم طبیعی از حوزۀ تأثیر همۀ ارزش‌ها و ترجیحات آزاد باشد. صاحبان رویکردهای تفسیری و انتقادی با طرح ...

  • بررسی انتقادات هگل از تجربۀ دینی شلایرماخر 

    صمیمی, نادر؛ گندمی نصرآبادی, رضا (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-06-22)
    تجربۀ دینی به‌عنوان یک نظریۀ به‌نسبت منسجم‌، نخستین بار توسط شلایرماخر مطرح شد. او تجربۀ دینی را به «احساس وابستگی به امر مطلق» تعریف کرد. شلایرماخر گوهر دین را شهود و احساس می‌داند که بی‌نیاز از وساطت مفاهیم عقلی است. از ...

  • رابطۀ باور و عمل دینی: دیدگاه جان کاتینگهام با تأکید بر نظر پاسکال دربارۀ تقدم عمل دینی بر باور دینی 

    غفوریان, مهدی؛ علیزمانی, امیرعباس (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-06-22)
    کاتینگهام به پیروی از پاسکال معتقد است که دین به‌سبب آنکه از موجودی متعالی سخن می‌گوید که فراتر از درک و فهم عقلانی بشر بوده و بالطبع به‌دلیل استفاده از زبانی که آکنده از نماد، تمثیل، استعاره و حکایت است، اساساً امکان ندارد ...

  • هرمنوتیک روایت و قصص قران کریم در تفسیر عرفانی 

    آبیار, زهرا؛ پورحسن, قاسم؛ احمدی, یونس (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-06-22)
    تفسیر عرفانی یکی از روش‌های تفسیری است که بر پیشاادراکی همچون رمزی بودن وحی و زبان دین، ضرورت انکشاف قصد آیات و توجه به مغز و حقیقت سخن استوار است؛ به بیان دیگر تفهیم باطنی و لبّ سخن، رهیافت بنیادین و پراهمیت تفسیر عرفانی ...

  • صفحات آغازین 

    پدیدآور نامشخص (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2017-06-22)