بررسی تأثیر روش کسب دانش بر نوآوری کارآفرینان در کسبوکارهای حوزه صنعت کشاورزی مورد مطالعه: کسبوکارهای گلخانهای شهر پاکدشت
(ندگان)پدیدآور
کشاورزی, علی حسینصفری, سعیدخوشخو تیتکانلو, صادقنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش تأثیر روش کسب دانش بر شکلگیری نوآوریهای کارآفرینان ایرانی در کسبوکارهای صنعت کشاورزی گلخانهای بررسی شدهاست. پژوهش از منظر هدف کاربردی، از نظر گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. گردآوری اطلاعات با پرسشنامهای با پایایی 84/0 انجام شد. مؤلفههای کسب دانش، هوشیاری کارآفرینانه، و نوآوری کارآفرینان بررسی شدند. برای جامعه آماری 600 نفره صاحبان و مدیران کسبوکارهای صنعت کشاورزی گلخانهای در شهرستان پاکدشت استان تهران، 234 نفر حداقل تعداد نمونه محاسبه شد. از تعداد 270 پرسشنامه توزیع شده 247 پرسشنامه پاسخ داده شد. دادهها توسط نرمافزار آماری SPSS و نرمافزارPLS2 Smart با استفاده از معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد روشهای کسب دانش، به ترتیب اهمیت شامل: رویههای مدیریت، آموزش و یادگیری، به میزان قابلتوجهی بر نوآوری کارآفرینان جامعه آماری مورد بررسی مؤثرند؛ و این تأثیر از طریق متغیر واسطهای هوشیاری کارآفرینانه، تعدیل میشود. کسب دانش از رویههای مدیریت بیشترین تأثیر را بر نوآوری کارآفرینان داشت و کسب دانش از شبکههای اجتماعی، بر نوآوری کارآفرینان بیتأثیر بود. بین افراد با سنین مختلف و تحصیلات متفاوت، از نظر هوشیاری کارآفرینانه و نوآوری، تفاوت معناداری وجود دارد.واژگان کلیدی: روشهای کسب دانش، رویههای مدیریت، آموزش و یادگیری، نوآوری کارآفرینان، هوشیاری کارآفرینانه
کلید واژگان
روشهای کسب دانشرویه های مدیریت
آموزش و یادگیری
نوآوری کارآفرینان
هوشیاری کارآفرینانه
مدیریت دانش
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانIranian Research Organisation for Science and Technology
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی / دانشگاه شاهدعضو هیأت علمی / دانشگاه شاهد
کارشناس ارشد / دانشگاه شاهد
شاپا
2008-50602345-444X




