آزمایش و مقایسة مدل رابطة علّی نقشهای جنسیتی مردانگی و زنانگی و انعطافپذیری خانوادگی با وانمودگرایی با میانجیگری خوددلسوزی در دانشجویان دختر و پسر
(ندگان)پدیدآور
فرزادی, فاطمهمرادی, احمدبهروزی, ناصرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پدیدة وانمودگرایی در مورد افرادی است که توانایی و قابلیتهای علمی و هنری بسیار بالایی دارند، اما این موفقیتها و تواناییها را درونی نکرده و اعتقادی به آنان ندارند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسة رابطة علّی نقشهای جنسیتی مردانگی و زنانگی و انعطافپذیری خانوادگی با وانمودگرایی با میانجیگری خوددلسوزی در دختران و پسران کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. جامعة آماری کلیة دانشجویان کارشناسی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1396ـ1397 بودند که از این تعداد 200 (120 پسر و 80 دختر) نفر با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش شامل پرسشنامة فرم کوتاه خوددلسوزی (SCS) رایس و همکاران (2011)، پرسشنامة نقش جنسیتی بم (BSRI)، مقیاس پدیدة وانمودگرایی کلانس (CIPS) (1985) و مقیاس انعطافپذیری خانوادة شاکری (1382) بود. نتایج نشان داد که در کل نمونه، در هر دو گروه نمونة دانشجویان دختر و پسر، الگوی مفروض نقش واسطهای خوددلسوزی در رابطة بین نقشهای جنسیتی و انعطافپذیری خانوادگی با وانمودگرایی برازش مطلوبی داشت. علاوه بر این، نتایج تخصیص گروهی روابط ساختاری بین متغیرهای چندگانه نشان داد که روابط بین نقشهای جنسیتی (مردانگی و زنانگی)، انعطافپذیری خانوادگی، وانمودگرایی و خوددلسوزی در دو گروه دانشجویان دختر و پسر همارز بودند. درنهایت، نتایج نشان داد که در مدل کلی و مدلهای مربوط به هریک از دو گروه دختر و پسر، همة وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و متغیرهای پیشبین حدود 18 درصد از پراکندگی متغیر وانمودگرایی را تبیین کردند. همچنین، نتایج نشان داد دانشجویان دختر نقش جنسیتی زنانگی و نمرههای بالاتری در وانمودگرایی و سطوح پایینتری از خوددلسوزی را نسبت به مردان نشان دادند. اما مردان با نقش جنسیتی مردانگی و سطوح بالای خوددلسوزی و نمرههای کمتری در وانمودگرایی همراه بودند.
کلید واژگان
انعطافپذیری خانوادگیخوددلسوزی
نقش جنسیتی
وانمودگرایی
جامعه شناسی- روانشناسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهوازدانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
شاپا
2538-31322538-3124




