مبانی حمایت از علامت تجاری از دیدگاه نظریه هزینه جست وجوی مصرف کننده
(ندگان)پدیدآور
صادقی, محسنشمشیری, صادق
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
نظریه هزینه جست وجوی مصرف کننده با محور قرار دادن مصرف کننده، هدف اصلیحقوق علامت تجاری را کاهش هزینه های مصرف کننده در جست وجوی اطلاعاتراجع به کالای مورد نظرش می داند. در این مقاله سه اصل حقوقی منتج از این نظریهشامل لزوم استفاده از علامت تجاری، حمایت از علایم متمایزکننده، و منع واگذاریآزادانه علامت تجاری مورد بررسی قرار گرفته و آثار آن ها در رویه قضایی آمریکا و ایرانمطالعه شده است. در ادامه از زاویه دید نویسندگان، تلاش شده چارچوبی منطقی برایتفسیر اصول حقوقی علامت تجاری ارائه گردد. در نهایت با مطالعه نظر مخالفان ایننتیجه حاصل شد که نظریه هزینه جست وجوی مصرف کننده با واقعیات اقتصادی علامتتجاری و روند تاریخی حمایت از علامت تجاری سازگار نیست. بهتر این است کهحمایت از مصرف کننده به عنوان منفعت ثانوی حقوق علامت تجاری و نه هدف اصلیحقوق علامت تجاری لحاظ شود.
شماره نشریه
65تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه شهید بهشتیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانکارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران



