گرنت: تحلیل، ارزیابی و آسیبشناسی؛ مطالعه موردی در دو دانشگاه شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
گلینی مقدّم, گلنساحیدری نسب, لیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: گرنت یا پژوهانه یکی از مدلهای نوین برای مدیریت فعالیتهای پژوهشی در دانشگاه-های ایران است. هدف از نگارش این مقاله، تحلیل، ارزیابی، آسیبشناسی و مقایسه دستورالعملها و آییننامههای مربوط به گرنت در دانشگاههای دولتی سطح شهر تهران با تأکید بر دو دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه شاهد است. روششناسی: مقاله با رویکرد تحلیلی و به شکل کیفی به مقایسه، ارزیابی و آسیب شناسی گرنت در دو دانشگاه دولتی ایران واقع در شهر تهران می پردازد. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که در هر دو دانشگاه، نگارش مقاله علمی پژوهشی و ISI مورد تأکید است. در موارد هزینه کرد بودجه گرنت، تشابه دو دانشگاه چشمگیر بوده، هرچند در جزییات، تفاوتها زیادند و معیارهای امتیازدهی فعالیتهای پژوهشی، نیز تفاوت قابلملاحظهای را نشان میدهند. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه و مقایسه دو دانشگاه نشان میدهد که گرچه الگوی گرنت از کشورهای اروپایی و آمریکا برگرفته شده است اما ساختار، ماهیت، و کاربری آن و نیز نقشی که در تحول پژوهش در ایران ایفا میکند، بسیار متفاوت از الگوی اولیه بوده، و حتی برای آن الگوی واحدی وجود ندارد و تفاوتهای موجود بین دانشگاهها، موانعی را در بهبود پژوهشگری ایجاد نموده است.
کلید واژگان
پژوهانهدانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه شاهد
مدیریت پژوهش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayam Noor University
سازمان پدید آورنده
استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایراناستادیار، روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، ایران
شاپا
2383-10492538-5356




