ارزیابی معماری وبگاه کتابک از منظر معماری اطلاعات
(ندگان)پدیدآور
بابایی, پرینازصدیقی, امیر حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش ارزیابی تطبیقی معماری وبگاه کتابک بر اساس مؤلفههای اصلی معماری اطلاعات است. روش پژوهش: از روش تحلیل محتوا و ارزیابی استفاده شد. شیوه تحلیل محتوا به منظور شناخت بافت، محتوا و کاربر و روش ارزیابی مبتنی بر ابزار سیاهه وارسی برای تحلیل وضعیت معماری وبگاه کتابک به کار رفت. یافتهها: مأموریت وبگاه شامل 1) ترویج کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان و 2) کمک به انتخاب مواد خواندنی مناسب. کاربران اصلی وبگاه پدران، مادران، مربیان، آموزگاران، کتابداران و هر کسی که به ترویج کتابخوانی علاقهمند باشد هستند. محتوای وبگاه در راستای تحقق مأموریت و اهداف وبگاه منتشر میشود. بر اساس تحلیل سیاهههای وارسی، امتیازهای به دست آمده برای هر یک از سیستمهای سازماندهی، برچسبزنی، پیمایش و جستجو به ترتیب 25، 32، 51 و 20 امتیاز بود. این امتیازها به ترتیب خیلی خوب، خوب، خیلی خوب، و ضعیف ارزیابی میشوند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده، طرح سازماندهی الفبایی وبگاه نیاز به گسترش دارد. طرح سازماندهی جغرافیایی باید تغییرات اساسی پیدا کند. سیستم پیمایش اصلی وبگاه باید به سیستم پیمایش محلی مجهز شود. تعدادی از نقاط ضعف سیستمهای پیمایش مختلف باید برطرف شود. سیستم جستجوی وبگاه ضعیف است. یکی از راهکارهای تقویت سیستم جستجو استفاده از پردازش زبان طبیعی در نمایهسازی است. همچنین اضافهکردن سیستم پیشنهاددهنده به سیستم جستجوی وبگاه از جمله روشهایی است که میتوان با کمک آن عملکرد سیستم جستجو را بهبود بخشید.
کلید واژگان
معماری اطلاعاتارزیابی وبگاه
سازماندهی
برچسبزنی
پیمایش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویCentral Library of Astan Quds Razavi
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.
شاپا
1680-96372676-5977




