راهبردهای قیمت گذاری کالای اطلاعاتی
(ندگان)پدیدآور
عطاپور, هاشمنادری, ابوالقاسمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: با توجه به ساختار بازار و ویژگیهای کالای اطلاعاتی، روشهای معمول قیمتگذاری برای کالاهای اطلاعاتی مفید نیست. بنابراین، راهبردهایی باید اتخاذ شود که متناسب با ویژگیهای این کالای خاص باشد. هدف این مقاله، معرفی و تشریح راهبردهای مناسب برای قیمتگذاری کالای اطلاعاتی است. روششناسی: مقالۀ حاضر، یک مقالهی نظری است که با استفاده از روش کتابخانهای انجام شده است. نتیجه: به نظر میرسد راهبردهای تبعیض قیمتی و فروش بستهای برای کالای اطلاعاتی بسیار کارا باشد. تبعیض قیمتی و انواع آن شامل تبعیض قیمت درجه اول، تبعیض قیمت درجه دوم و تبعیض قیمت درجه سوم؛ همچنین فروش بستهای و انواع آن شامل فروش بستهای بدون هزینۀ نهایی و فروش بستهای با هزینهنهایی، مباحث این مقاله را تشکیل میدهند. چنین نتیجهگیری میشود که اگر راهبردهای گفتهشده به درستی اجرا شوند، حداکثر سود برای تولیدکننده و حداکثر مطلوبیت برای مصرفکننده حاصل میشود و بازار کالای اطلاعاتی به بازاری کارا از نظر اجتماعی تبدیل میشود. اصالت/ ارزش: این مقاله به طور تفصیلی به مبحث راهبردهای قیمتگذاری کالای اطلاعاتی پرداخته است. بنابراین، میتواند مورد توجه متخصصان علم اطلاعات، تولیدکنندگان کالای اطلاعاتی و علاقمندان اقتصاد اطلاعات قرار گیرد.
کلید واژگان
قیمتگذاریکالای اطلاعاتی
تبعیض قیمتی
فروش بستهای
اقتصاد اطلاعات
شماره نشریه
262تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01
ناشر
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویCentral Library of Astan Quds Razavi
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهراندانشیار دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران
شاپا
1680-96372676-5977




