| dc.contributor.author | زره ساز, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T23:37:26Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T23:37:31Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T23:37:26Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T23:37:31Z | |
| dc.date.issued | 2012-12-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-02-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-11-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | زره ساز, محمد. (1391). بررسی دیدگاه فهرست نویسان سه کتابخانه بزرگ مشهد درباره به کارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منابع(آر.دی.ای). کتابداری و اطلاعرسانی, 15(460), 141-167. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1680-9637 | |
| dc.identifier.issn | 2676-5977 | |
| dc.identifier.uri | http://lis.aqr-libjournal.ir/article_42656.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/445655 | |
| dc.description.abstract | هدف: هدف از این پژوهش، بررسی دیدگاه کتابداران فهرستنویس سه کتابخانة بزرگ در مشهد (کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه مرکزی علوم پزشکی) در مورد بهکارگیری استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) است. از هدفهای دیگر این پژوهش میتوان به سنجش میزان آشنایی کتابداران فهرستنویس مورد بررسی با این قواعد و میزان پذیرش آنها پیش و پس از آموزش اشاره کرد. <br />روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی به صورت طرح گروه پیش آزمون و پس آزمون است. سنجش میزان آشنایی در این پژوهش از دو طریق خود اظهاری (نظر شخصی) و میزان آشنایی عملی و بر اساس آزمون (بر اساس پاسخگویی به سؤالهای طرح شده از مباحث تخصصی) صورت گرفته است. <br />یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد میزان آشنایی خوداظهاری فهرستنویسان با قواعد آر. دی. ای. در پیش از آموزش بالاتر از حد متوسط و میزان آشنایی عملی آنان پایینتر از حد متوسط است. اما پس از آموزش هر دو نوع آشنایی آنان، اعم از خود اظهاری و عملی، با این قواعد بالاتر از سطح متوسط است. از دیگر نتایج پژوهش میتوان به تأثیر مثبت آموزش بر سطح پذیرش قواعد آر.دی.ای. از سوی نمونه پژوهش (فهرستنویسان) اشاره کرد. بدین ترتیب، مشخص شد پس از آموزش و در نتیجة افزایش آشنایی فهرستنویسان با آر.دی.ای.، میزان آمادگی آنها برای پذیرش این قواعد به صورت معناداری افزایش یافته است. همچنین در این پژوهش، رابطه معناداری میان سن و سابقة کاری فهرستنویسان با میزان آشنایی خوداظهاری، آشنایی عملی و میزان پذیرش قواعد فهرستنویسی جدید (آر.دی.ای.) در نمونة پژوهش مشاهده نشد. بر اساس یافتههای دیگر این پژوهش، فهرستنویسان خواستار ایجاد تغییراتی در نرمافزارهای کتابخانهای بهمنظور پیادهسازی بهتر قواعد فهرستنویسی جدید (آر.دی.ای.) شدند. در این میان، فهرستنویسان بیش از همه خواستار بهکارگیری همه جانبة قابلیتها و امکانات راهنما بهمنظور معرفی و بهرهگیری تغییرات جدید در نحوة ثبت اطلاعات فهرستنویسی، ارائه آموزشهای کافی به فهرستنویسان پیش از پیادهسازی قواعد جدید، هماهنگ ساختن کاربرگههای فهرستنویسی با آر.دی.ای.، بازنگری در سرفصل درسهای سازماندهی اطلاعات در گروههای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهها و حضور کتابداران آشنا با قواعد جدید در کارگروه تغییر و تعدیل نرمافزارهای کتابخانهای شدند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 3294 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی | fa_IR |
| dc.publisher | Central Library of Astan Quds Razavi | en_US |
| dc.relation.ispartof | کتابداری و اطلاعرسانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Library and Information Sciences | en_US |
| dc.subject | قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) | fa_IR |
| dc.subject | فهرستنویسی | fa_IR |
| dc.subject | کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.subject | کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.subject | کتابخانه آستان قدس رضوی | fa_IR |
| dc.title | بررسی دیدگاه فهرست نویسان سه کتابخانه بزرگ مشهد درباره به کارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منابع(آر.دی.ای) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 460 | |
| dc.citation.spage | 141 | |
| dc.citation.epage | 167 | |