نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزره ساز, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T23:37:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T23:37:31Z
dc.date.available1399-07-30T23:37:26Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T23:37:31Z
dc.date.issued2012-12-21en_US
dc.date.issued1391-10-01fa_IR
dc.date.submitted2017-02-01en_US
dc.date.submitted1395-11-13fa_IR
dc.identifier.citationزره ساز, محمد. (1391). بررسی دیدگاه فهرست نویسان سه کتابخانه بزرگ مشهد درباره به کارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منابع(آر.دی.ای). کتابداری و اطلاع‌رسانی, 15(460), 141-167.fa_IR
dc.identifier.issn1680-9637
dc.identifier.issn2676-5977
dc.identifier.urihttp://lis.aqr-libjournal.ir/article_42656.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/445655
dc.description.abstractهدف: هدف از این پژوهش، بررسی دیدگاه کتابداران فهرست‎نویس سه کتابخانة بزرگ در مشهد (کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه مرکزی علوم پزشکی) در مورد به‎کارگیری استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) است. از هدفهای دیگر این پژوهش می‎توان به سنجش میزان آشنایی کتابداران فهرست‎نویس مورد بررسی با این قواعد و میزان پذیرش آنها پیش و پس از آموزش اشاره کرد. <br />روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی به صورت طرح گروه پیش آزمون و پس آزمون است. سنجش میزان آشنایی در این پژوهش از دو طریق خود اظهاری (نظر شخصی) و میزان آشنایی عملی و بر اساس آزمون (بر اساس پاسخگویی به سؤالهای طرح شده از مباحث تخصصی) صورت گرفته است. <br />یافته‎ها: نتایج پژوهش نشان داد میزان آشنایی خوداظهاری فهرست‎نویسان با قواعد آر. دی. ای. در پیش از آموزش بالاتر از حد متوسط و میزان آشنایی عملی آنان پایین‎تر از حد متوسط است. اما پس از آموزش هر دو نوع آشنایی آنان، اعم از خود اظهاری و عملی، با این قواعد بالاتر از سطح متوسط است. از دیگر نتایج پژوهش می‎توان به تأثیر مثبت آموزش بر سطح پذیرش قواعد آر.دی.ای. از سوی نمونه پژوهش (فهرست‎نویسان) اشاره کرد. بدین ترتیب، مشخص شد پس از آموزش و در نتیجة افزایش آشنایی فهرست‎نویسان با آر.دی.ای.، میزان آمادگی آنها برای پذیرش این قواعد به صورت معناداری افزایش یافته است. همچنین در این پژوهش، رابطه معناداری میان سن و سابقة کاری فهرست‎نویسان با میزان آشنایی خوداظهاری، آشنایی عملی و میزان پذیرش قواعد فهرست‎نویسی جدید (آر.دی.ای.) در نمونة پژوهش مشاهده نشد. بر اساس یافته‎های دیگر این پژوهش، فهرست‎نویسان خواستار ایجاد تغییراتی در نرم‎افزارهای کتابخانه‎ای به‎منظور پیاده‎سازی بهتر قواعد فهرست‎نویسی جدید (آر.دی.ای.) شدند. در این میان، فهرست‎نویسان بیش از همه خواستار به‎کارگیری همه جانبة قابلیتها و امکانات راهنما به‎منظور معرفی و بهره‎گیری تغییرات جدید در نحوة ثبت اطلاعات فهرست‎نویسی، ارائه آموزشهای کافی به فهرست‎نویسان پیش از پیاده‎سازی قواعد جدید، هماهنگ ساختن کاربرگه‎های فهرست‎نویسی با آر.دی.ای.، بازنگری در سرفصل درسهای سازماندهی اطلاعات در گروه‎های کتابداری و اطلاع‎رسانی دانشگاه‎ها و حضور کتابداران آشنا با قواعد جدید در کارگروه تغییر و تعدیل نرم‏‏افزارهای کتابخانه‎ای شدند.fa_IR
dc.format.extent3294
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویfa_IR
dc.publisherCentral Library of Astan Quds Razavien_US
dc.relation.ispartofکتابداری و اطلاع‌رسانیfa_IR
dc.relation.ispartofLibrary and Information Sciencesen_US
dc.subjectقواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.)fa_IR
dc.subjectفهرست‎نویسیfa_IR
dc.subjectکتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.subjectکتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.subjectکتابخانه آستان قدس رضویfa_IR
dc.titleبررسی دیدگاه فهرست نویسان سه کتابخانه بزرگ مشهد درباره به کارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منابع(آر.دی.ای)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه خوارزمیfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue460
dc.citation.spage141
dc.citation.epage167


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد