• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • کتابداری و اطلاع‌رسانی
    • دوره 17, شماره 3 (پیاپی 67)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • کتابداری و اطلاع‌رسانی
    • دوره 17, شماره 3 (پیاپی 67)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی راهنماهای جستجوی فهرستهای رایانه ای از دو منظر زبانی و نظریه یادگیری شناختی

    (ندگان)پدیدآور
    ارسطوپور, شعلهاحمدی نسب, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    4.986 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: با گذشت زمان و افزایش پیچیدگی فهرست‏های رایانه‏ای، نیاز به تدوین دستنامه‏هایی برای راهنمایی کاربران دربارة نحوة استفاده از امکانات این نرم‏افزارها بیشتر شده است. حال، با توجه به ضرورت و اهمیت راهنماهای جستجو، پژوهش حاضر بر آن است تا آنها را از دیدی زبان‏شناسانه و بر پایة نظریه یادگیری‌شناختی، بررسی کند. روش‏شناسی: در این راستا از روش تحلیل محتوا استفاده شد؛ که به منظور انجام آن، فرمول فلش-دیانی، الگوی مایر، و الگوی میرزابیگی، خرازی و موسوی (الگوی تدوین محتوای آموزشی بر مبنای نظریه یادگیری‌شناختی) به کار رفت. به این منظور، سیاهة وارسی برای بررسی عناصر مطرح در الگوی تدوین محتوای آموزشی بر مبنای نظریة یادگیری‌شناختی تدوین گردید. یافته‏ ها: یافته ‏های این پژوهش حاکی از آن است که سطح خوانایی بیشتر راهنما‏های جستجو از متوسط به بالاست. با وجود این، در برخی از موارد راهنماهای داخلی کتابخانه‏ها از بُعد خوانایی، از راهنماهای پیش‏فرض نرم‏افزارها دشوارتر است. از بُعد عناصر اثرگذار بر فهم متن، تفاوت چندانی میان گونه‏های مختلف راهنما مشاهده نشد. در ضمن، در راهنماهای جستجو، به‌ندرت به راهکارهای زبان‌شناختی فرمول‏بندی عبارت جستجو در زبان فارسی پرداخته شده است.
    کلید واژگان
    راهنماهای جستجو
    فهرست‏های رایانه‏ای
    نظریه یادگیری‌شناختی
    سنجش خوانایی

    شماره نشریه
    367
    تاریخ نشر
    2014-09-23
    1393-07-01
    ناشر
    سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
    Central Library of Astan Quds Razavi
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه
    دکترای زبان‌شناسی همگانی و عضو هیئت علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری

    شاپا
    1680-9637
    2676-5977
    URI
    http://lis.aqr-libjournal.ir/article_42298.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/445607

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب