بررسی استقرار تجارت الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی و ارائه راهبردهای مناسب بر اساس مدل (SWOT): مورد پژوهی کتابخانههای دانشگاه اصفهان
(ندگان)پدیدآور
اورعی, نرگسچشمه سهرابی, مظفرصنایعی, علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی استقرار تجارت الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی و ارائه راهبردهای مناسب بر اساس مدل(SWOT) است که به صورت مورد پژوهی درکتابخانههای دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است. جامعة مورد مطالعه کتابخانههای دانشگاه اصفهان است که مورد تحلیل قرار گرفتهاند. دادههای این پژوهش از طریق 2 پرسشنامه محققساخته گردآوری شده است. یافتهها: دادههای حاصل از ارزیابی عوامل داخلی (قوّتها- ضعفها) نشان میدهد نقاط قوّت اصلی کتابخانه در مقابل نقاط ضعف اصلی دارای برتری است ولی بُعد مالی، نیروی انسانی، فنی، ارتباط با مشتریان، قوانین، مقررات و سیاستها دارای ضعف است. دادههای حاصل از ارزیابی عوامل خارجی (فرصتها- تهدیدها) نشان میدهد تهدیدهای اصلیِ کتابخانه بر فرصتهای آن برتری دارد ولی کتابخانه در بُعد محصولات و خدمات با تهدیدهای زیادی مواجه است. در این پژوهش 4 راهبرد تهاجمی،10راهبرد تنوع، 5 راهبرد تغییر جهت و 8 راهبرد تدافعی ارائه گردید. نتیجهگیری: بررسی وضعیت کتابخانههای دانشگاه اصفهان نشان داد این کتابخانهها اگرچه در معرض تهدیدهای محیط خارجی قرار دارند، وضعیت مناسبی برای استقرار تجارت الکترونیکی داشته و راهبردهای تنوع کمک شایانی در تحقق این امر دارند.
کلید واژگان
مدلSWOTبرنامهریزی راهبردی
مدیریت کتابخانه
کتابخانه دانشگاهی
اصفهان
تجارت الکترونیکی
شماره نشریه
169تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویCentral Library of Astan Quds Razavi
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهداستادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان
استاد گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
شاپا
1680-96372676-5977



