نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعصاره, فریدهfa_IR
dc.contributor.authorمصطفوی, اسماعیلfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T23:28:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T23:28:52Z
dc.date.available1399-07-30T23:28:42Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T23:28:52Z
dc.date.issued2015-06-22en_US
dc.date.issued1394-04-01fa_IR
dc.date.submitted2017-01-02en_US
dc.date.submitted1395-10-13fa_IR
dc.identifier.citationعصاره, فریده, مصطفوی, اسماعیل. (1394). بررسی میزان ورود و صدور دانش در "علم اطلاعات و دانش شناسی" از طریق تحلیل هم استنادی حوزه های موضوعی مجلات: فرضیه کوه یخ شناور. کتابداری و اطلاع‌رسانی, 18(270), 5-40.fa_IR
dc.identifier.issn1680-9637
dc.identifier.issn2676-5977
dc.identifier.urihttp://lis.aqr-libjournal.ir/article_41463.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/445587
dc.description.abstractامروزه از علم به‌عنوان یک شبکه یا مجموعه‌ای از نقاط مشترک چندگانه و نظامی پویا یاد می‌شود. حوزه‌های علمیِ دارای قدرت میان‌رشتگی بالا را «کوه یخ شناور» می‌نامند. این در حالی است که رشته‌های دیگر، در ارتباط و تعامل با آن حوزه‌ها عمل می‌کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت ورود و صدور دانش در رشتة «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» در بین رشته‌های علمی دیگر به‌عنوان کوه یخ شناور است. برای این منظور، به تحلیل هم‌استنادی این حوزه در پایگاه اطلاعاتی JCR پرداخته ‌شده است. ازاین‌رو، شبکة اجتماعی حوزه‌های علمی مطرح در این رشته از طریق تحلیل ماتریس هم‌آیندی استنادهای آنها ترسیم، و حوزه‌های موضوعی با مرکزیت بالا مشخص شدند. در ادامه، رابطة همبستگی بین شاخص‌های مرکزیت و فراوانی استنادهای حوزه‌های موضوعی بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد علم اطلاعات و دانش‌شناسی به‌طور مساوی در ورود و صدور دانش از طریق هم‌استنادی عمل می‌کند. همچنین، نتایج آزمون آماری نشان داد همبستگی مثبتی بین فراوانی حوزه‌های موضوعیِ استناد کننده/گیرنده و سنجه‌های مرکزیت وجود دارد. به علاوه، بین فراوانیِ استنادهای حوزه‌های موضوعی استناد کننده و گیرنده با شاخص‌های مرکزیت آنها همبستگی مشاهده شد. نتایج نشان داد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دارای روابط میان‌رشته‌ای با حوزه‌های دیگر است که در دورة مورد بررسی می‌توان به تقویت روابط میان‌رشته‌ای آن با حوزه‌های مطالعاتی «مدیریت»، «علوم میان‌رشته‌ای»، «علوم رایانه، نظام‌های اطلاعاتی»، و «علوم رایانه، هوش مصنوعی»، و «علوم تربیتی» اشاره کرد.fa_IR
dc.format.extent7644
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضویfa_IR
dc.publisherCentral Library of Astan Quds Razavien_US
dc.relation.ispartofکتابداری و اطلاع‌رسانیfa_IR
dc.relation.ispartofLibrary and Information Sciencesen_US
dc.subjectصدور دانشfa_IR
dc.subjectورود دانشfa_IR
dc.subjectماهیت میان‌رشته‌ایfa_IR
dc.subjectعلم اطلاعات و دانش‌شناسیfa_IR
dc.subjectتحلیل هم‌استنادیfa_IR
dc.titleبررسی میزان ورود و صدور دانش در "علم اطلاعات و دانش شناسی" از طریق تحلیل هم استنادی حوزه های موضوعی مجلات: فرضیه کوه یخ شناورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمرانfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue270
dc.citation.spage5
dc.citation.epage40


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد