• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • کتابداری و اطلاع‌رسانی
    • دوره 21, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • کتابداری و اطلاع‌رسانی
    • دوره 21, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه وضعیت عملکرد درون‎سازمانی نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای در ایران

    (ندگان)پدیدآور
    حبیبی, سحرحاجی زین العابدینی, محسناصنافی, امیر رضاعمرانی, ابراهیم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    371.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی وضعیت نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای درون‎سازمانی در ایران است.  روش‌شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و برای انجام آن از روش پژوهش پیمایشیِ ارزیابانه استفاده شده است. روش گردآوری داده‌ها، مصاحبه با صاحب‎نظران و ارزیابی با استفاده از سیاهۀ وارسی است. جامعۀ پژوهش 23 نرم‌افزار کتابخانه‌ای درون‎سازمانی بوده است که به‎صورت سرشماری مطالعه شده‎اند. یافته‌های پژوهش: یافته‌های پژوهش نشان داد از مجموع 23 نرم‌افزار کتابخانه‌ای درون‌سازمانی، 9 نرم‌افزار در حال حاضر در حال فعالیت هستند. همچنین، دلایل عمدۀ روی‎آوردن کتابخانه‌ها یا سازمان‌های ذینفع به تدوین نرم‌افزارهای درون‌سازمانی، کاهش هزینه‌ها، تعریف کارکردهای ویژه برای مؤسسه، یکپارچگی محیط نرم‌افزاری مؤسسه و ارتباط نرم‌افزار کتابخانه با سایر نرم‌افزارهای مؤسسه و یا مانند سازمان‌های نظامی، مسایل امنیتی بیان شده است. دیدگاه کتابداران از نرم‌افزاهای درون‌سازمانی در دو بخش عملکردی و فنّی، نشان داد که از لحاظ شاخص‌های عملکردی، بخش امانت نرم‌افزار پند با 4/64%، بخش امانت نرم‌افزار پروان با 1/70%، بخش امانت نرم‌افزار تهران با 2/56%، بخش امانت نرم‌افزار ماوا با 80% و بخش مدیریت اطلاعات (امانت و سفارش‎ها) نرم‌افزار سیماد با 7/72%، نسبت به سایر شاخص‌های بخش عملکردی در وضعیت مطلوبی قرار دارند. همچنین، از لحاظ شاخص‌های فنّی، بخش عملیاتی نرم‌افزار پند 6/46%، قابلیت اطمینان نرم‌افزار سیماد 100 %، بخش عملیاتی نرم‌افزار دانشگاه تهران 3/33%، بخش نگهداری نرم‌افزار تهران 53/61%، بخش کارایی نرم‌افزار مأوا 100% نسبت به سایر شاخص‌های فنّی در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نتیجه‌گیری: نتایج به‎دست‎آمده از این پژوهش نشان داد از بُعد شاخص‌های فنّی، نرم‌افزارهای درون‌سازمانی استانداردهای فنّی نرم‌افزارها را کامل رعایت نکرده‌اند. چنانچه این نرم‎افزارها بخواهند همگام با تغییرات در استانداردهای فراداده‌ای و مدل‌های مفهومی جدید حرکت کنند و ارتقا یابند، اصلاح آنها هزینه‌های هنگفتی را  بر سازمان تحمیل می‎کند و در نهایت به‎دلیل عدم‌پشتیبانی و به‎روز نشدن با تغییر و تحولات، نرم‌افزارهای موجود به بن‎بست می‎رسند و سبب اتلاف وقت و هزینه می‎شوند.
    کلید واژگان
    نرم‌افزار کتابخانه‌ای
    طراحی درون‌سازمانی
    نرم‌افزارهای تجاری

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
    Central Library of Astan Quds Razavi
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
    استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
    استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
    کارشناسی ارشد، گروه علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    1680-9637
    2676-5977
    URI
    https://dx.doi.org/10.30481/lis.2019.74170
    http://lis.aqr-libjournal.ir/article_74170.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/445552

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب