• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • کتابداری و اطلاع‌رسانی
    • دوره 19, شماره 1 (پیاپی 73)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • کتابداری و اطلاع‌رسانی
    • دوره 19, شماره 1 (پیاپی 73)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی عوامل و موانع جذب مخاطب (پژوهشی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)

    (ندگان)پدیدآور
    مرجانی, سید عباسزبردست, مریمباغستانی تجلی, عطیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    10.49 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف این پژوهش شناسایی عوامل و موانع جذب مخاطب در کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی در راستای دست‌یافتن به رویکردی راهبردی در خصوص برطرف کردن موانع و تقویت عوامل جذب مخاطب از سوی مدیران سازمانی است. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا پیمایشی است و با استفاده از پرسش‌نامه محقق‌ساخته انجام گرفته است. دو پرسش‌نامه برای این پژوهش تهیه شد که یک پرسش‌نامه بر اساس عوامل جذب مخاطب با 23 سؤال طراحی شد و در اختیار مراجعان کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی قرار گرفت. پرسش‌نامه دوم نیز بر اساس موانع جذب مخاطب با 23 سؤال طراحی گردید و در اختیار کارشناسان و متخصصان کتابخانه قرار داده شد. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل 385 نفر از مراجعان بود که بر اساس فرمول کوکران با توجه به تعداد مراجعان کتابخانه انتخاب شدند.تعداد 20 نفر از کارکنان کارشناس و متخصص کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی نیز به روش سرشماری انتخاب شدند. داده‌ها پس از گردآوری با استفاده از نرم‌افزار آماری spss تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: بر پایه بررسی‌های انجام شده، از میان 23 عامل مؤثر در جذب مخاطب، «وابستگی به حرم مطهر امام‌رضا»؟ع؟ (52/14%) و «امنیت روحی و روانی مراجعان» (46/14) بیش‎ترین عامل و «ارائه خدمات مشاورۀ مطالعاتی و پژوهشی» (96/7%) به‌عنوان کم‎ترین عامل جذب مخاطب به کتابخانه شناسایی شد. همچنین عامل «شلوغی و ازدحام تالارها» (67/16%) بیش‎ترین و عامل «دریافت هزینه ثبت‌نام کتابخانه» (89/5) به‌عنوان پایین‌ترین موانع تأثیرگذار در مراجعه مخاطبان به کتابخانه شناسایی شدند. با انجام این پژوهش، عوامل و موانع جذب کتابخانۀ آستان‌قدس‌رضوی مشخص و رتبه‌بندی شد که نتایج آن می‌تواند برای سایر کتابخانه‌های عمومی سودمند باشد. اصالت و ارزش: این پژوهش اولین تلاشی است که به‌صورت اساسی به موضوع عوامل و موانع جذب از دیدگاه مخاطبان و متخصصان کتابداری و اطلاع‎رسانی پرداخته است و با استفاده از دسته‎بندی هدفمند که شامل ایمنی و امنیت، اعتبار کتابخانه، ساختمان کتابخانه، تسهیلات و خدمات کتابخانه است مؤلفه‎های جذب مخاطب استخراج شده است و تفکیک مخاطبان به عضو و غیرعضو (مهمان) جنبه نوینی در بررسی مسئله جذب مخاطبان به کتابخانه است.
    کلید واژگان
    عوامل جذب مخاطب
    موانع جذب مخاطب
    کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی
    مراجعان
    کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی

    شماره نشریه
    173
    تاریخ نشر
    2016-03-20
    1395-01-01
    ناشر
    سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
    Central Library of Astan Quds Razavi
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.
    کارشناس بخش محققان کتابخانه مرکزی آستان‌‌قدس‌رضوی، مشهدف ایران.
    دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

    شاپا
    1680-9637
    2676-5977
    URI
    http://lis.aqr-libjournal.ir/article_45323.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/445531

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب