چگونه میتوان با سواد اطلاعاتی شد
(ندگان)پدیدآور
نظری, مریم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بقا در عصر اطلاعات نیازمند فراگیری توانمندیهایی است که افراد به کمک آنها بتوانند نیاز خود را به اطلاعات تشخیص دهند و پس از جایابی و ارزیابی اطلاعات، از آن به شکل مؤثر استفاده کنند. در واقع افراد باید بتوانند با فراگیری نحوة یادگیری، به «فراگیرانی تمام عمر» تبدیل شوند و از این طریق با عصر پرشتاب اطلاعات همگام گردند. توانمندیهایی از این دست، سواد اطلاعاتی خوانده میشوند. با توجه به اهمیت و ضرورت فراگیری این توانمندیها برخی از سازمانها و مراکز آموزشی در سراسر جهان برای اجرای آموزش این توانمندیها به ایجاد و توسعة استانداردها و مدلهایی مبادرت ورزیدهاند. این مقاله پس از ارائة مقدمهای دربارة ضرورت و اهمیت آموزش توانمندیهای سواد اطلاعاتی، به ارائة پارهای از مدلها و استانداردهای متداول، و توصیههای ارائهشده در این زمینه پرداخته است.
کلیدواژهها: یادگیری تمامعمر3 ، خود راهبری4، فراگیری نحوة یادگیری5 ، توانایی حل مسئله6 ، تفکر انتقادی7 ، استانداردهای سواد اطلاعاتی، مدلهای سواد اطلاعاتی
شماره نشریه
230تاریخ نشر
2005-06-221384-04-01
ناشر
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویCentral Library of Astan Quds Razavi
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شفیلد انگلستانشاپا
1680-96372676-5977



