شناسایی عوامل مؤثر بر جذب مخاطب در کتابخانه های آستان قدس رضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتری مدار «چهار سی» از دیدگاه کتابداران
(ندگان)پدیدآور
جوانمرد, مریمنوروزی, علیرضاناخدا, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش جذب مخاطبان به کتابخانههای آستان قدس رضوی بر اساس مدل بازاریابی مشتریمدار «چهار سی» از دیدگاه کتابداران انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش «توصیفی- پیمایشی» و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته، شامل 40 سؤال بسته در چهار قسمت است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ مدیران و کتابداران شاغل در سازمان مذکور است که در زمان انجام پژوهش ، 243 نفر بودند. با توجه به حجم کم جامعۀ آماری، نمونهگیری انجام نشد و پرسشنامه بین جامعۀ آماری به طورکامل توزیع شد. در نهایت، 163 پرسشنامۀ معتبر جمعآوری شد. علاوه بر آمار توصیفی، با توجه به غیرنرمال بودن دادهها، برای آزمون فرضیهها از رگرسیون ترتیبی و برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون مجذور کای و ضریب همبستگی اسپیرمن، استفاده شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد عناصر آمیختۀ بازاریابی در جذب مخاطبان به کتابخانههای آستان قدس رضوی تأثیر دارند و مؤلفههای «ارتباط»، «راحتی» و «هزینه» به ترتیب، در جذب مخاطبان به کتابخانههای آستانقدسرضوی نقش دارند؛ ولی مؤلفه «ارزشهای مورد انتظار مشتری» در جذب مخاطبان نقش ندارد. یافتههای این پژوهش نشان داد با کمک مؤلفههای عناصر آمیختۀ بازاریابی «چهار سی» میتوان به جذب مخاطبان کتابخانههای آستان قدس رضوی کمک کرد.
کلید واژگان
بازاریابیمدل «چهار سی»
جذب مخاطب
کتابخانههای آستان قدس رضوی
مدیران
کتابداران
شماره نشریه
472تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویCentral Library of Astan Quds Razavi
سازمان پدید آورنده
کتابدار کتابخانه استان قدس رضوی واحد بروجرددانشیار دانشگاه تهران
استادیار دانشگاه تهران
شاپا
1680-96372676-5977




