بررسی عوامل مؤثر بر انگیزههای مطالعه در دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی
(ندگان)پدیدآور
دیانی, محمدحسینتقی پناهی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر انگیزههای مطالعه بر روی 304 نفر از دانشآموزان مقاطع پنجم ابتدایی و سوم راهنمایی شهر مشهد انجام شده است. این نمونه، به صورت خوشهای انتخاب شده، و پرسشنامة انگیزههای خواندن MRQ در اختیار آنان قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد دانشآموزان مورد بررسی، کمابیش همة انگیزههای خواندن را دارند و میزان این انگیزهها از ضعیف تا متوسط، رتبهگذاری شده است. «رقابت»، «اهمیت»، «لذت» و «نمره» از انگیزههایی بودند که در دانشآموزان مورد بررسی نسبت به بقیه در سطح بالاتری قرار داشتند و انگیزههای اجتناب از مطالعه، مطالعه به دلایل اجتماعی، مطالعه به قصد چالش برانگیزی و تکلیف، نسبت به بقیة انگیزهها نمرههای کمتری را به خود اختصاص دادند. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش عبارتند از: بین انگیزههای اهمیت، شناخت، نمره و رقابت، از لحاظ میزان برخورداری، تفاوتی معنادار وجود دارد. بین انگیزههای لذت و به دلایل اجتماعی بر اساس جنسیت، تفاوتی معنادار وجود دارد. بین انگیزههای اثربخشی، چالش برانگیزی، اهمیت، شناخته شدن، نمره، اجتماعی و اجتناب بر حسب مقطع تحصیلی، تفاوت معنادار وجود دارد. بین انگیزههای اثربخشی، چالش برانگیزی، کنجکاوی، شناخته شدن، اجتماعی و رقابت با معدل نمره املای دانشآموزان مورد بررسی در دو سال اخیر، رابطة معنادار وجود دارد. همین نتیجه به غیر از انگیزة شناخته شدن در مورد معدل نمره فارسی دانشآموزان مورد بررسی، در دو سال اخیر دیده میشود. بین انگیزههای اثر بخشی، چالش بر انگیزی، کنجکاوی و تکلیف و معدل درسی دانشآموزان مورد بررسی، رابطة معنادار وجود داشت. بین انگیزههای چالش برانگیزی، شناخته شدن، نمره و رقابت و عضویت فعال در کتابخانه، رابطة معنادار دیده شد. البته در این مورد، رابطة بین انگیزههای یادشده و عضویت فعال در کتابخانه منفی بود. بین هیچ کدام از انگیزههای مختلف مطالعه و میزان آشنایی دانشآموزان مورد بررسی با اینترنت، رابطة معناداری دیده نشد.
کلید واژگان
انگیزههای مطالعهانگیزههای خواندن
دانشآموزان پنجم ابتدایی
دانشآموزان سوم راهنمایی
مشهد
جنسیت
مقطع تحصیلی
میزان برخورداری
نمرة املا
نمرة فارسی
معدل درسی
کتابخانه
اینترنت
شماره نشریه
343تاریخ نشر
2008-09-221387-07-01
ناشر
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویCentral Library of Astan Quds Razavi
سازمان پدید آورنده
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهددانشآموختة کارشناسی ارشد علوم کتابداری واطلاعرسانی از دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
1680-96372676-5977




