| dc.contributor.author | گودرزی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | بهشتی, سعید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T22:57:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T22:57:56Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T22:57:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T22:57:56Z | |
| dc.date.issued | 2015-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-03-10 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-12-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | گودرزی, محمد, بهشتی, سعید. (1393). "هستی شناسی علم و ادراک" در حکمت متعالیه و دلالت های آن بر تعریف علم در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق), 1, 123-134. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://phe.journals.pnu.ac.ir/article_1855.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/444630 | |
| dc.description.abstract | در حوزه تعلیم و تربیت، مانند علوم و معارف دیگر، با مکاتب و رویکردهای مختلفی سروکار داریم که با یکدیگر اختلاف نظر و چالشهای اساسی دارند. تفاوت در جهانبینیها، که زمینهساز این اختلافات است، خود حاصل اختلاف در مبانی شناخت است. مبانی شناخت، در دانش فلسفه، در دو شاخه «وجودشناسی علم و ادراک» و «معرفتشناسی» (ناظر به جنبه حکایتگری) طرح و بحث میگردد.
در این پژوهش، بررسی چیستی و هندسه «فلسفه معرفت» در حکمت متعالیی و رویکرد خاص صدرالمتألهین به تعریف علم و جایگاه بحث از آن در فلسفه، ضمن استنتاج گزارههای تجویزی در قالب اصول و قواعد، استخراج رهآوردهایی برای «تعلیم و تربیت اسلامی»، دنبال میشود.
این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیلی-استنتاجی، در چارچوب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و با جهتگیری لمی صورت میپذیرد.
حاصل تحقیق، صورتبندی پنجگزاره تجویزی در قالب اصول است که سه مورد آن شامل تنظیم مبانی شناختی در فلسفه تعلیم و تربیت بودهاست و دو مورد دیگر ناظر به فرایند تعلیم و تربیت است و جنبه عملیاتی دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 189 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | fa_IR |
| dc.subject | فلسفه معرفت | fa_IR |
| dc.subject | وجودشناسی علم | fa_IR |
| dc.subject | حکمت متعالیه | fa_IR |
| dc.subject | فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی | fa_IR |
| dc.subject | اصول تربیتی | fa_IR |
| dc.title | "هستی شناسی علم و ادراک" در حکمت متعالیه و دلالت های آن بر تعریف علم در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1 | |
| dc.citation.spage | 123 | |
| dc.citation.epage | 134 | |