"هستی شناسی علم و ادراک" در حکمت متعالیه و دلالت های آن بر تعریف علم در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
(ندگان)پدیدآور
گودرزی, محمدبهشتی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در حوزه تعلیم و تربیت، مانند علوم و معارف دیگر، با مکاتب و رویکردهای مختلفی سروکار داریم که با یکدیگر اختلاف نظر و چالشهای اساسی دارند. تفاوت در جهانبینیها، که زمینهساز این اختلافات است، خود حاصل اختلاف در مبانی شناخت است. مبانی شناخت، در دانش فلسفه، در دو شاخه «وجودشناسی علم و ادراک» و «معرفتشناسی» (ناظر به جنبه حکایتگری) طرح و بحث میگردد.
در این پژوهش، بررسی چیستی و هندسه «فلسفه معرفت» در حکمت متعالیی و رویکرد خاص صدرالمتألهین به تعریف علم و جایگاه بحث از آن در فلسفه، ضمن استنتاج گزارههای تجویزی در قالب اصول و قواعد، استخراج رهآوردهایی برای «تعلیم و تربیت اسلامی»، دنبال میشود.
این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیلی-استنتاجی، در چارچوب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و با جهتگیری لمی صورت میپذیرد.
حاصل تحقیق، صورتبندی پنجگزاره تجویزی در قالب اصول است که سه مورد آن شامل تنظیم مبانی شناختی در فلسفه تعلیم و تربیت بودهاست و دو مورد دیگر ناظر به فرایند تعلیم و تربیت است و جنبه عملیاتی دارد.
کلید واژگان
فلسفه معرفتوجودشناسی علم
حکمت متعالیه
فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
اصول تربیتی
تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه علامه طباطباییدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران




