نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمرادی, آسیهfa_IR
dc.contributor.authorبرقی ایرانی, زیباfa_IR
dc.contributor.authorبگیان کوله مرز, محمدجوادfa_IR
dc.contributor.authorکریمی نژاد, کلثومfa_IR
dc.contributor.authorضابط, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T22:20:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T22:20:06Z
dc.date.available1399-07-30T22:20:04Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T22:20:06Z
dc.date.issued2018-01-21en_US
dc.date.issued1396-11-01fa_IR
dc.date.submitted2017-02-14en_US
dc.date.submitted1395-11-26fa_IR
dc.identifier.citationمرادی, آسیه, برقی ایرانی, زیبا, بگیان کوله مرز, محمدجواد, کریمی نژاد, کلثوم, ضابط, مریم. (1396). تعیین ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه چند بعدی اجتناب تجربی (MEAQ). دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی, 6(2), 57-82.fa_IR
dc.identifier.issn2322-3782
dc.identifier.issn2322-4312
dc.identifier.urihttp://sc.journals.pnu.ac.ir/article_4422.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/443220
dc.description.abstractمقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین ساختار عاملی و ویژگی­های روان­سنجی پرسشنامه چند بعدی اجتناب تجربی است. روش: پژوهش در قالب یک طرح پژوهش همبستگی انجام گرفت. جامعه مورد پژوهش شامل دانشجویان و مراجعان کلینیک ­های روان­درمانی و مشاوره در کرمانشاه بود. نمونه دانشجویی 250 نفر بود که از بین دانشجویان دانشگاه رازی، به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. گروه مراجعان کلینیک­ های روان­درمانی و مشاوره شهر کرمانشاه در مجموع تعداد 100 نفر بوده­اند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. و به پرسشنامه چند بعدی اجتناب تجربی، فهرست عواطف مثبت و منفی، پرسشنامه پذیرش و عمل_نسخه دوم، پرسشنامه تجدید نظر شده شخصیت، پرسشنامه نظم­جویی شناختی هیجان (جهت روایی واگرا) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از روش تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون با استفاده از نرم­افزار SPSS-22 و AMOS-21 استفاده شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین اجتناب تجربی با عواطف منفی، پذیرش و عمل راهبردهای تنظیم هیجان منفی و روان­رنجورخویی رابطه مستقیم و معنی­داری به دست آمد (001/0≥P). همچنین بین عواطف مثبت و راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجانی رابطه معکوس و معنی­داری به دست آمد (001/0≥P). نتایج روایی افتراقی نشان داد که اجتناب رفتاری، انزجار از آشفتگی، تعلل، حواس­پرتی/ توقف، انکار/ سرکوبی و تحمل آشفتگی بین دو گروه بالینی و غیر بالینی تفاوت معنی­داری وجود دارد (001/0≥P). نتایج حاصل از تحلیل عامل تأییدی 44 گویه را در شش عامل تأیید کرد. مقادیر شاخص نیکویی برازش (GFI)، شاخص نیکویی برازش اصلاح‌شده (AGFI)، شاخص برازش تطبیقی (CFI)، ریشه دوم میانگین مجذورات خطای تقریب ‌(RMSEA) در حد قابل قبولی قرار داشتند. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 842/0، اجتناب رفتاری 891/0، انزجار از آشفتگی 828/0، تعلل 794/0، حواس­پرتی/ توقف 681/0، انکار/ سرکوبی 822/0 و تحمل آشفتگی 818/0 بدست آمد. نتیجه ­گیری: نسخه فارسی پرسشنامه چند بعدی اجتناب تجربی در جامعه دانشجویان و افراد بالینی، از خصوصیات روان­سنجی قابل قبولی برخوردار است و می­توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش­های روان­شناختی استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent412
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعیfa_IR
dc.relation.ispartofSocial Cognitionen_US
dc.subjectاجتناب تجربیfa_IR
dc.subjectساختار عاملیfa_IR
dc.subjectویژگی روانسنجیfa_IR
dc.titleتعیین ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه چند بعدی اجتناب تجربی (MEAQ)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه رازی کرمانشاهfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نورfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای تخصصی دانشگاه رازیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای مشاوره خانواده دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue2
dc.citation.spage57
dc.citation.epage82


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد