| dc.contributor.author | صفاری نیا, مجید | fa_IR |
| dc.contributor.author | آقایوسفی, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | مصطفائی, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T22:16:16Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T22:16:17Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T22:16:16Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T22:16:17Z | |
| dc.date.issued | 2015-01-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-06-07 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-03-17 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صفاری نیا, مجید, آقایوسفی, علیرضا, مصطفائی, علی. (1393). رابطة مؤلفه های سهل انگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی, 3(2), 123-134. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-3782 | |
| dc.identifier.issn | 2322-4312 | |
| dc.identifier.uri | http://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1366.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/443144 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مؤلفههای سهلانگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بود.روش: پژوهش از نوع همبستگی و نمونه شامل 200 دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای سهلانگاری اجتماعی، هویت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سهلانگاری اجتماعی با هویت اجتماعی همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. هر دو زیر مقیاس آن بعد فردی و بعد جمعی هویت با سهلانگاری همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. سهلانگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادارحاصل شد، بیتفاوتی به عنوان یکی از مؤلفههای سهلانگاری اجتماعی نیز باعملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادار به دست آمد، اما بعد دیگر سهلانگاری اجتماعی به نام توجه به خود با عملکرد تحصیلی رابطه معنادار حاصل نشد. همچنین هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین بین بعد جمعی و فردی هویت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که سهلانگاری اجتماعی رابطه منفی و معناداری با هویت اجتماعی و عملکرد تحصیلی دارد، در حالی که هویت اجتماعی رابطه مثبت و معنادار با عملکرد تحصیلی دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 246 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Social Cognition | en_US |
| dc.subject | سهل انگاری اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | هویت اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجو | fa_IR |
| dc.title | رابطة مؤلفه های سهل انگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 123 | |
| dc.citation.epage | 134 | |