• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطة مؤلفه های سهل انگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    صفاری نیا, مجیدآقایوسفی, علیرضامصطفائی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    247.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مؤلفه­های سهل­انگاری اجتماعی و هویت اجتماعی  با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بود.روش: پژوهش از نوع همبستگی و نمونه شامل 200 دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان بود که با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه­های سهل­انگاری اجتماعی، هویت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد که بین سهل­انگاری اجتماعی با هویت اجتماعی همبستگی منفی و معنی­داری وجود دارد. هر دو زیر مقیاس آن بعد فردی و بعد جمعی هویت با سهل­انگاری همبستگی منفی و معنی­داری وجود دارد. سهل­انگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادارحاصل شد، بی­تفاوتی به عنوان یکی از مؤلفه­های سهل­انگاری اجتماعی نیز باعملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادار به دست آمد، اما بعد دیگر سهل­انگاری اجتماعی به نام توجه به خود با عملکرد تحصیلی رابطه معنادار حاصل نشد. همچنین هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی  همبستگی مثبت و معنی­داری وجود دارد و همچنین بین بعد جمعی و فردی هویت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد.       نتیجه­گیری: با توجه به نتایج پژوهش می­توان گفت که سهل­انگاری اجتماعی رابطه منفی و معناداری با هویت اجتماعی و عملکرد تحصیلی دارد، در حالی که  هویت اجتماعی رابطه مثبت و معنادار با عملکرد تحصیلی دارد.
    کلید واژگان
    سهل انگاری اجتماعی
    هویت اجتماعی
    عملکرد تحصیلی
    دانشجو

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2015-01-21
    1393-11-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
    دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور
    دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور

    شاپا
    2322-3782
    2322-4312
    URI
    http://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1366.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/443144

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب