نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنریمانی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorاصغری شربیانی, عباسfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T22:13:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T22:13:57Z
dc.date.available1399-07-30T22:13:54Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T22:13:57Z
dc.date.issued2019-10-23en_US
dc.date.issued1398-08-01fa_IR
dc.date.submitted2019-03-11en_US
dc.date.submitted1397-12-20fa_IR
dc.identifier.citationنریمانی, محمد, اصغری شربیانی, عباس. (1398). تاثیر آموزش نظریه ی ذهن در ارتقاء نظریه‌ی ذهن و بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال ارتباط اجتماعی (پراگماتیک). دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی, 8(2), 30-40. doi: 10.30473/sc.2019.45020.2333fa_IR
dc.identifier.issn2322-3782
dc.identifier.issn2322-4312
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30473/sc.2019.45020.2333
dc.identifier.urihttp://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6214.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/443088
dc.description.abstract<strong> مقدمه:</strong>اختلال ارتباط اجتماعی اختلالی عصبی ـ رشدی است که در همسایگی اختلال اتیسم قرار داشته و مشکلاتی را در زمینه تعاملات مناسب اجتماعی به وجود می­آورد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش نظریه­ ذهن در بهبود نظریه­ ذهن و مهارت­های اجتماعی دانش ­آموزان مبتلا به اختلال ارتباط اجتماعی بود.<strong>روش:</strong>پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه­ دانش ­آموزان پسر پایه­ های پنجم و ششم (1319نفر) مدارس شهرستان بستان ­آباد در سالتحصیلی 97ـ1396بودند. جهت انتخاب نمونه­ پژوهش از نمونه­ گیری هدفمند استفاده شد. بدین ترتیب ملاک­های اختلال ارتباط اجتماعی به معلمان مربوطه توضیح داده شد و دانش­ آموزان مشکوک از طرف آن­ها معرفی شدند و برای اطمینان بیشتر از طریق مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5غربالگری صورت گرفت و تعداد 26 دانش ­آموز مبتلا انتخاب و به صورت تصادفی و برابر در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. جهت جمع­ آوری داده­ های پژوهش از پرسشنامه مهارت­های اجتماعی دانش ­آموزان الیوت و گرشام و آزمون نظریه ذهن قمرانی و همکاران استفاده شد. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه ­یک‌ساعته در طی چهار هفته تحت آموزش تئوری ذهن قرار گرفت.<strong>یافته­ ها: </strong>نتایج تحلیل کوواریانس در سطح معناداری 5/0 نشان داد گروه آزمایش بهبودی معناداری در نظریه­ ذهن و مهارت­های اجتماعی نسبت به گروه کنترل پیدا کرده است.<strong> نتیجه ­گیری:</strong> به نظر می ­رسد بهبود نظریه ذهن می­ تواند نویدبخش بهبود مهارت­های اجتماعی و کاهش پیامدهای نامناسب اجتماعی در افراد مبتلا به این اختلال شود.fa_IR
dc.format.extent464
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعیfa_IR
dc.relation.ispartofSocial Cognitionen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30473/sc.2019.45020.2333
dc.subjectاختلال ارتباط اجتماعیfa_IR
dc.subjectاتیسمfa_IR
dc.subjectنظریه ذهنfa_IR
dc.subjectاختلالات عصبی ـ رشدیfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش نظریه ی ذهن در ارتقاء نظریه‌ی ذهن و بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال ارتباط اجتماعی (پراگماتیک)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue2
dc.citation.spage30
dc.citation.epage40
nlai.contributor.orcid0000-0003-1922-1260


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد