بررسی رضایت مردم از کیفیت خدماترسانی حمل ونقل عمومی (مطالعه موردی: منطقه 2 شهرگرگان)
(ندگان)پدیدآور
میرکتولی, جعفرمحمدی, فاطمهنگاری, اعظمشکری, اعظمنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
روند رو به رشد شتابان شهرها با افزایش سریع وسایل حمل ونقل موتوری به ویژه اتومبیل و استفاده زیاد از آن در شهرهای کشور بویژه شهر گرگان باعث بروز مشکلات متعددی همچون آلودگیهای شدید زیست محیطی، تراکمهای ترافیکی زیاد، مصرف بیش از حد انرژی، ناامنی مسیرها و تصادفات شده است. برای کاهش و رفع مشکلات مذکور سامانه حمل و نقل عمومی به عنوان سیستمی توانمند توسط مدیران شهری راه اندازی شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان رضایت شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی و ارزیابی عملکرد این سیستم در منطقه 2 شهر گرگان میباشد. به منظور اجرای این هدف از پرسشنامه محقق ساخته با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. همچنین جامعه آماری پژوهش، شهروندان منطقه 2 شهر گرگان میباشند، که نمونهای به تعداد 250 نفر انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روشهای آماری در نرمافزار SPSSپردازش شدهاند. نتایج یافتهها حاکی از آن است که مسافران منطقه 2 گرگان از سیستم اتوبوسرانی با میانگین(89/2) نسبت به سیستم تاکسیرانی با میانگین(78/2) رضایت بیشتری دارند. این رضایت بیشتر، بدلیل پایین بودن هزینه و امنیت بالای اتوبوس نسبت به هزینه بالا و نبود امنیت و راحتی در داخل تاکسی میباشد. این سیستم در منطقه مورد مطالعه توانسته رضایت شهروندان را بهطور متوسط جلب کند.
کلید واژگان
حمل و نقل عمومیرضایت
کارآیی
منطقه 2 شهر گرگان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01
ناشر
دانشگاه مازندران شاپا: 0832-2383University of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه گلستاندانشگاه گلستان
دانشگاه گلستان
دانشگاه گلستان




