مطالعه کیفی تعارض ارزشی بین نهادهای اجتماعی خانه و مدرسه (مورد مطالعه: دانش آموزان استان گیلان)
(ندگان)پدیدآور
یعقوبی, علینوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تعارضهای ارزشی بین نهادهای مختلف اجتماعی از جمله خانه و مدرسه یکی از چالشهای عمده در جامعه ایران محسوب میشوند. هدف اصلی این مقاله «تبیین تعارض ارزشی در بین دانشآموزان استان گیلان» است. در مطالعه مزبور، با تکیه بر روش های کیفی، و نمونهگیری هدفمند از مصاحبههای نیمهسازمانیافته، فردی و گروهی (گروه متمرکز) استفاده شده است. برای این منظور با یازده نفر بصورت فردی و یکصد نفر بصورت گروهی (در قالب پانزده جلسه) مصاحبه شد. سپس مصاحبههای ضبطشده پس از مکتوبشدن، به شیوهی تحلیل مضمون، مورد بررسی قرار گرفتند. بهطورکلی نتایج تحقیق نشان میدهد که گفتمان خانه و مدرسه در هفت مقوله ازدواج، تحصیل، پرورش دینی، بدننمایی، اسراف و تجملگرایی، نقشهای جنسیتی و ارتباط با جنس مخالف در برابر هم قرارگرفتهاند. ارزشهای مزبور قابل تجسدند و خودبسنده نیستند بلکه وابسته به ارزشهای دینیاند. نهاد خانواده بیشتر مروّج ارزشهای فردی است، حال آنکه سیستم مدرسه بیشتر مبلّغ ارزشهای جمعی است. هر چه خانواده ذهنیت مشترکی با مدرسه داشته باشد، ارزشهای مدرسه بسهولت بازتولید میشود. بر مبنای یافتههای این پژوهش، افزایش مصرف رسانهای یکی از دلایل عمده مقاومت در برابر گفتمان مدرسهای است.
کلید واژگان
تعارض ارزشیخانه
مدرسه
دانشآموزان
استانگیلان
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه گیلانشاپا
2383-03952538-3612




