• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی نهادهای اجتماعی
    • دوره 2, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی نهادهای اجتماعی
    • دوره 2, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه کیفی تعارض ارزشی بین نهادهای اجتماعی خانه و مدرسه (مورد مطالعه: دانش آموزان استان گیلان)

    (ندگان)پدیدآور
    یعقوبی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    288.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تعارض­های ارزشی بین نهادهای­ مختلف اجتماعی از جمله خانه و مدرسه یکی از چالش­های عمده در جامعه ایران محسوب می­شوند. هدف اصلی این مقاله «تبیین تعارض ارزشی در بین دانش­آموزان استان گیلان» است. در مطالعه مزبور، با تکیه بر روش های کیفی، و نمونه­گیری هدفمند از مصاحبه­های نیمه­سازمان­یافته، فردی و گروهی (گروه متمرکز) استفاده شده است. برای این منظور با یازده نفر بصورت فردی و یکصد نفر بصورت گروهی (در قالب پانزده جلسه) مصاحبه شد. سپس مصاحبه­های ضبط­شده پس از مکتوب­شدن، به شیوه­ی تحلیل مضمون، مورد بررسی قرار گرفتند. به­طور­کلی نتایج تحقیق نشان می­دهد که گفتمان خانه و مدرسه در هفت مقوله ازدواج، تحصیل، پرورش دینی، بدن­نمایی، اسراف و تجمل­گرایی، نقش­های جنسیتی و ارتباط با جنس­ مخالف در ­برابر هم قرارگرفته­اند. ارزش­های مزبور قابل تجسدند و خودبسنده نیستند بلکه وابسته به ارزش­های دینی­اند. نهاد خانواده بیشتر مروّج ارزش­های فردی است، حال آنکه سیستم مدرسه بیشتر مبلّغ ارزش­های جمعی است. هر چه خانواده  ذهنیت مشترکی با مدرسه داشته باشد، ارزش­های مدرسه بسهولت بازتولید می­شود. بر مبنای یافته­های این پژوهش، افزایش مصرف رسانه­ای یکی از دلایل عمده مقاومت در برابر گفتمان مدرسه­ای است.
    کلید واژگان
    تعارض ارزشی
    خانه
    مدرسه
    دانش‌آموزان
    استان‌گیلان

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2014-12-22
    1393-10-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    University of Mazandaran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه گیلان

    شاپا
    2383-0395
    2538-3612
    URI
    http://ssi.journals.umz.ac.ir/article_1087.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/442712

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب