نمایش مختصر رکورد

dc.date.accessioned1399-07-30T21:53:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T21:53:15Z
dc.date.available1399-07-30T21:53:15Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T21:53:15Z
dc.date.issued2015-12-22en_US
dc.date.issued1394-10-01fa_IR
dc.date.submitted2014-08-19en_US
dc.date.submitted1393-05-28fa_IR
dc.identifier.citation(1394). پایدارسازی حمل‌ونقل در جهت ارتقا کیفیت محیط شهری با تأکید بر بافت‌های تاریخی (مطالعه موردی: مقایسه مرکز تاریخی مشهد و فرایبورگ). فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای, 1(1), 49-71. doi: 10.22054/urdp.2015.2313fa_IR
dc.identifier.issn2476-5864
dc.identifier.issn2476-6402
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/urdp.2015.2313
dc.identifier.urihttp://urdp.atu.ac.ir/article_2313.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441966
dc.description.abstract<em>در میان تمامی مباحث مربوط به شهر پایدار، مبحث حمل‌ونقل شهری در اولویت قرار دارد. حمل‌ونقل در واقع موضوعی محوری در زندگی ما و نیز یکی از مشکلات جدی است که با آن روبه‌رو هستیم. نظر به اینکه بافت</em><em>تاریخی</em><em>و کهن</em><em>هسته</em><em>مرکزی</em><em>اغلب</em><em>شهرها، که</em><em>عناصر</em><em>ارزشمند</em><em>و</em><em>باستانی</em><em>شهر</em><em>را</em><em>در خود جای‌ داده</em><em>و</em><em>به‌مثابه</em><em>هویت</em><em>و</em><em>پیشینه</em><em>شهروندان</em><em>است با</em><em>مشکلات</em><em>متعدد</em><em>کالبدی، اقتصادی</em><em>و</em><em>اجتماعی</em><em>مواجه است و سهولت</em><em>دسترسی</em><em>فیزیکی</em><em>و</em><em>بصری</em><em>به</em><em>این بخش</em><em>از</em><em>شهر،</em><em>می‌تواند موجب</em><em>ارتقا</em><em>سطح شاخص‌های کیفیت محیط</em><em>شود</em><em>؛ </em><em>لزوم توجه به سیاست‌های</em><em>جدید</em><em>شهرسازی </em>در امر برنامه‌ریزی<em>حمل‌ونقل</em><em>از طریق</em><em>دسترسی</em><em>پیاده، دوچرخه</em><em>و</em><em>حمل‌ونقل</em><em>عمومی را</em><em>در این‌گونه از بافت‌ها نشان می‌دهد. این مقاله نیز باهدف اصلی ضرورت پایدارسازی حمل‌ونقل در بافت‌های تاریخی در جهت ارتقاء کیفیت محیطی درصدد آن است؛ ضمن مطالعه ادبیات نظری، به بررسی اقدامات حمل‌ونقلی صورت گرفته در مرکز تاریخی شهر مشهد در نگاهی تطبیقی - تحلیلی با نمونه بارز و موفق جهانی مرکز تاریخی شهر فرایبورگ بپردازد و به این پرسش اساسی که </em><em>"</em><em> آیا پیاده‌سازی حمل‌ونقل پایدار در بافت‌های تاریخی می‌تواند سبب ارتقاء سطح شاخص‌های کیفیت محیط شهری گردد یا خیر"، پاسخ دهد. پژوهش حاضر؛ ضمن ارائه شاخص‌های مناسب، با استفاده از روش چک‌لیست‌های کیفی </em>دودویی طراحی شهری و نیز مطالعه تطبیقی – تحلیلی صورت گرفته، نشان می‌دهد که پیاده‌سازی حمل‌ونقل پایدار در بافت‌های تاریخی موجب احیاء و ارتقاء سطح شاخص‌های کیفیت محیط شهری خواهد شد.fa_IR
dc.format.extent1443
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ایfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly Journals of Urban and Regional Development Planningen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/urdp.2015.2313
dc.subjectشهر پایدارfa_IR
dc.subjectحمل‌ونقل پایدارfa_IR
dc.subjectبافت تاریخیfa_IR
dc.subjectکیفیت محیطfa_IR
dc.titleپایدارسازی حمل‌ونقل در جهت ارتقا کیفیت محیط شهری با تأکید بر بافت‌های تاریخی (مطالعه موردی: مقایسه مرکز تاریخی مشهد و فرایبورگ)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage49
dc.citation.epage71


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد