ضرورت آموزش طراحی کودکمحور در رشته طراحیصنعتی
(ندگان)پدیدآور
یوسفی, آزادهشادمهری, نیلوفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
محصولات کودکان باید با فرهنگ و ویژگیهای سنی کودکان تناسب داشته باشند و آنها را برای تعاملی سازنده، ایفای نقش مؤثر در جامعه و نیز فائقآمدن بر چالشهای اجتماعی امروز آماده سازند. در این راستا طراحانصنعتی در صورت بهرهمندی از آموزشهای مرتبط با این حیطه میتوانند با خلق چنین محصولاتی از یک سو در روند رشد و توسعه کودکان و از سوی دیگر در پیشبرد بازار محصولات داخلی موثر واقع شوند. در این پژوهش ضرورت اجرای آموزش طراحی کودکمحور در دانشگاهها به منظور ایجاد تحولی مثبت در طراحی محصولات داخلی بررسی شد و اطلاعات مورد نیاز از چهار حوزه، پایاننامههای دانشجویان طراحی صنعتی، فروشندگان محصولات کودکان، مدیران صنایع مربوط به کودکان و استادان طراحیصنعتی دانشگاههای سراسری ایران، بهدست آمد. بر اساس نتایج این پژوهش اهمیت کیفیت طراحی محصولات کودکان با دریافت میانگین 8.52 از 10 بسیار زیاد ارزیابی شد، همچنین 54.9% محصولات کودک در داخل تولید میشود درحالیکه اکثر این تولیدکنندگان فاقد طراح تخصصی محصول کودکاند. از سویی با دانستن اینکه بهطور میانگین % پایاننامهای کارشناسی و کارشناسی ارشد این رشته در حیطه محصولات کودکان انجام میگیرد، میزان رغبت و ضرورت پرداختن آکادمیک به آن در قالب تکدرس اختیاری در مقطع کارشناسی کاملاً احساس میشود.
کلید واژگان
آموزشطراحی صنعتی
طراحی کودکمحور
محصولات کودک
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه هنرسازمان پدید آورنده
گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایراناستادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران




