چارچوب شبکه کسب و کار نهادی هنرهای تجسمی مبتنی بر رویکرد فراترکیب
(ندگان)پدیدآور
محمدیان, محمودکامرانی, بهنامدهقانان, حامدگیاهی, یاسمننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فهم اینکه بازارهای هنر چگونه پدید میآیند، برای محققان بازاریابی یک چالش اساسی باقی مانده است. بازار هنر، از یک سو به ارتقا و شناخت هرچه بیشتر آثار هنری و هنرمندان کمترشناخته شده منجر میشود و از سوی دیگر، تجارت را در فرهنگ و هنر ترغیب میکند. سوال اینجاست که چه کسانی، طی چه فرایندی بازار هنرهای تجسمی و تجارت آثار را هدایت میکنند و چه نقشهایی برعهده دارند. این مقاله به مکانیسم ورود افراد به جامعه هنری و مشروعیت یافتن آنها به عنوان هنرمند در طول فرایند تایید میپردازد. به این منظور، از متدولوژی کیفی فراترکیب استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که بازار هنر متشکل از اعضای شبکه نهادی کسب و کار شامل چهارده عضو یا نهاد هنر است که هنر را تعریف کرده و با برعهده گرفتن نقشهای مختلف در دو سطح بازار اولیه و ثانویه و طی چهار مرحله ایجاد، معرفی، رشد و بلوغ، دوره عمر هنری یک هنرمند را تا زمان تثبیت او در بازار هنر، هدایت میکنند. درنهایت چارچوبی به عنوان شبکه کنشهای متقابل دنیای هنر ارائه شد که این سه بعد در کنار هم نشان داده است و در آن، حضور شبکهای از متخصصان تعیین میکند چه کسی در دنیای هنر ماندگار شود.
کلید واژگان
شبکه کسب و کار نهادی هنربازار هنر
مراحل رشد هنرمند
اعضای نهادی
نقشهای اعضای بازار هنر
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه هنرسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائیاستادیار گروه نقاشی - عضو هیات علمی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر
استادیار گروه مدیریت بازرگانی - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی




